הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 1, 2024

נחיתה עם כן נסע מקופל, 27.11.2024

מטוס מדגם B734, של חברת Nolinor הקנדית, ביצע גישה לשדה התעופה של Bagotville (CYBG) כאשר הצוות קיבל אינדיקציה שאחד מכני הנסע לא נעול מטה. הצוות הלך סביב ופנה לשדה משנה מונטריאול מיראבל (CYMX), מרחק כ- 200 מייל דרום מערבה. הצוות ביצע נחיתה על מסלול 24 (אורכו 12,000 רגל), עם כן נסע שמאל במצב ביניים. המטוס נעצר על המסלול, כאשר הוא נשען על כן נסע קדמי, ימני ועל המנוע השמאלי. אחרי העצירה בוצע פינוי חירום, דרך המגלשות מצד שמאל, במהלכו נראו נוסעים מורידים עימם את תיקי היד שלהם. כמוכן התפנו חלק מהנוסעים דרך פתחי החירום מעל כנף שמאל. 

במהלך הנחיתה, שצולמה מבפנים על ידי נוסעים, נפלו מספר מסכות חמצן בקבינה וכן נפלו פאנלים. עם זאת נראה, מהסרטון, שהנוסעים לא היו בתנוחת Brace. 

משחזור הנתיב, באתר Flightradar24, נראה שהמטוס לא ממש נכנס לגישה ליעד, כי הגובה המינימלי אליו הגיעו, בקרבת השדה היה 4,500 רגל (גובה השדה כ-500 רגל מעל פני הים). מכאן אני יכול להסיק שהצוות קיבל אינדיקציה, על בעיה בכן הנסע, עוד לפני הגישה הסופית. בכל מקרה, הצוות ביטל את הגישה, פנה דרומה ומערבה וטיפס לגובה 20,000 רגל, לכיוון מונטריאול. הגישה למונטריאול נעשתה במהירות גבוהה יחסית, כ- 170 קשר קרקעי. כפי שניתן לראות מהתצלום וגם מהסרטון שיש בקישור, המטוס לא בתצורת מדפי נחיתה מקובלת, בוודאי שלא במדפים 40, כפי שמנחה הבד"ח. השאלה היא מדוע. 

כאשר צוות מגלה בפיינל שיש לו בעיה ונשאר לו "אדום" אחד (כן נסע לא נעול מטה), הוא כמובן חייב לבטל את הגישה. במטוסי 737 (אני יכול להניח שהמערכת בדגם 400 דומה ל-800/900) הבד"ח מנחה לבדוק את הסט השני של הנורות. אם גם שם האינדיקציה היא של "אדום", ללכת להורדת גלגלים ידנית. מזכיר שמשיכת הכבלים של הורדת הגלגלים הידנית, בסך הכול משחררת את נועלי מעלה של כני הנסע והנפילה משם היא בכובד. אם כן הנסע המדובר כבר החל לרדת, המשיכה כנראה לא תשנה דבר. במידה ונותר אדום, צריך לעבור לבד"ח של נחיתה עם חלק או כל הגלגלים מעלה. לא אחזור על כל הפעולות, אבל הן מתחילות בהכנת הקבינה לנחיתת חירום… קוראים לזה Brace. כאמור, מהסרטון נראה שהנוסעים ממש לא היו בתנוחה זו. הבד"ח מנחה נחיתה במדפים  40 (מה שלא נעשה במקרה זה, מעניין למה), ללא מעצורי אוויר (להוציא על הקרקע רק אם מרחק העצירה קריטי). יש עוד מספר פעולות, מה שכתוב ב-NNC הוא הקובע. 

נקודה נוספת למחשבה היא דלק. מטוס מגיע לגישה ליעד, כאשר יש במכליו (לרוב) דלק הכולל את הרזרבה הסופית ודלק לטוס לשדה משנה. לעיתים יש לו עוד קצת רזרבת נתיב שנותרה. לעיתים שדה היעד הוא שדה משני, שעדיף לא לנחות בו במצב חירום. הבד"ח, במצב של ידית גלגלים מטה, אינו מדבר על הרמתם, אלא עוסק רק בהכנת המטוס לנחיתה. האם הוא יכול להגיע לשדה משנה, כאשר כני הנסע שלו חלקית למטה? כל אלה דילמות שהצוות צריך להתמודד עימן. 

החדשות הטובות: הניסיון מראה שניתן לנחות עם כן נסע מקופל ולצאת מזה עם נזק בלבד.

  • Accident: Nolinor B734 at Montreal on Nov 27th 2024, one main gear up landing
  • C-GGWX - Boeing 737-408 - Nolinor Aviation - Flightradar24
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס