הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 29, 2024

עשן במטוס, 23.12.2024

אחד הסיכונים הגדולים ביותר, למטוס בטיסה, הוא אש. פתגם ידוע אומר כי "אין עשן בלי אש". זה לא בהכרח נכון, אבל בטיסה אי אפשר לקחת סיכון וצריך להתייחס לעשן במטוס, במלוא החומרה. 

מטוס מדגם Airbus A220-300, של חברת Swiss, היה בדרכו מבוקרשט לציריך, כאשר החל להופיע עשן בקבינה ובתא הטייסים. המטוס שייט בגובה 40,000 רגל, מעט מזרחית מגראץ. הצוות ביצע הנמכת חירום וסטה לנחיתת חירום בגראץ, 19 דקות אחרי תחילת ההנמכה. המטוס נעצר על המסלול, הנוסעים והצוות פונו, באמצעות מגלשות. אחד מאנשי צוות הקבינה פונה, באמצעות מסוק, לבית חולים סמוך. לא נמסר האם מדובר על שאיפת עשן או משהו אחר, אבל הוא אושפז בטיפול נמרץ. עוד מאנשי צוות הקבינה פונו לבדיקות בבית החולים. לא נמסר על נוסעים שנפגעו מהעשן. 

כאמור, עשן בתא הטייסים והקבינה, עלול לרמז על אש, שטרם נחשפה. הבד"ח במטוסינו (מניח שהעקרונות זהים אצל יצרנים אחרים) אומר, כבר בשורה הראשונה, שיתכן ויהיה צורך לסטות לנחיתת חירום (Diversion may be needed). זה כבר שם את הצוות במצב המנטלי המתאים. לאחר מכן, נקיטת אמצעי ההגנה הטוב ביותר שיש, כנגד עשן והוא חבישת מסיכות חמצן (PBE), במצב 100%. לאחר מכן יש פעולות שונות לביצוע, לצורך בידוד מקור האש או העשן, לא אכנס אליהן, מדובר בבד"ח ארוך, הכולל הרבה פעולות. בקבינה אין מסיכות חמצן אטומות וחל איסור על שימוש במסכות של הנוסעים, שכן אלה מזרימות חמצן לאוויר הקבינה ואינן אטומות, כך שמי שנושם דרכן שואף את החמצן יחד עם העשן. יש אמצעים אחרים כנגד שאיפת עשן, כגון מטליות לחות, אבל אלמנט הזמן הוא החשוב ביותר, הקטנת זמן החשיפה. אם הנוסעים יושבים במקומם ויכולים להניח על האף והפה משהו, צוות הקבינה, שלעיתים נאלץ לעמוד (עשן נוטה להתרומם) לצורך תפקידו, פחות יכול להגן על עצמו. יש אמנם ברדסים במטוס, אולם אלה במספר קטן ומקנים זמן הגנה מוגבל. 

הנמכת חירום לשדה הקרוב, היא פעולת הגנה חיונית, במצבים מסוימים. אנחנו רגילים להתייחס להנמכת חירום, בהקשר של בריחת דיחוס, אבל יש מצבים בהם היא נדרשת, מסיבות אחרות.

כפי שקורה לא מעט באימוני סימולטור, צוות הקוקפיט, עם המסכות על פניו, נאלץ להתפצל. אחד עושה פעולות טכניות, לבידוד וטיפול בתקלה, השני מטיס את השדה הקרוב. זה תרגיל לא פשוט, בתנאים של לחץ נפשי ולחץ זמן. תחת סעיף "נחיתה מידית", בהסברים לבד"ח, מופיע המשפט הבא:

Immediate Landing

It must be stressed that for smoke that continues or a fire that cannot be positively

confirmed to be completely extinguished, the earliest possible descent, landing,

and evacuation must be done.

בסופו של דבר זה שיקול הקברניט, האם לבצע פינוי חירום, אבל אם העשן נמשך, הבד"ח מנחה על ביצוע פינוי חירום. שאיפת עשן היא סכנה ממשית, בנוסף לאפשרות שאש תפרוץ ותתפשט.

באתרים שונים הופיעה הכותרת "דרמה בשחקים". בדרך כלל הכותרת הזו נובעת מחוסר הבנה של העיתונאי, או ניסיון למשוך את העין. כאן, לעומת זאת, הייתה דרמה אמיתית. 

 

תזכורת. ב-2.9.1998, התרסק מטוס MD-11, של חברת Swiss Air, ליד הליפקס. בתחילה הצוות הבחין בריח חריג, לאחר מכן עשן, בתא הטייסים. בדיעבד נודע שהעשן נבע מאש, שהחלה להתפתח במערכת הבידור, מאחורי תא הטייסים. הצוות סבר בתחילה שמדובר על עשן מהמיזוג. לאחר מספר דקות החליטו לסטות לנחיתה בבוסטון, אבל קיבלו את הצעת הבקר לסטות להליפקס, שדה שהיה קרוב יותר. המטוס היה קצת גבוה והצוות ביקש להאריך את הנתיב, כדי לאבד גובה. לאחר מכן ביקשו המתנה לרוקן דלק. בתוך כך האש התגברה, המטוס התרסק בים. כל 229 יושביו נהרגו. תאונה זו, הייתה אחד האירועים המכוננים, בעולם בטיחות הטיסה וממנה למדנו על הדחיפות בהבאת מטוס לנחיתה, כאשר מתפתחים עשן, ריח חריג או אש במטוס. אחת הסיבות לפשיטת הרגל של חברת התעופה הייתה תאונה זו והתביעות שבאו בעקבותיה. 

  • Accident: Swiss BCS3 near Graz on Dec 23rd 2024, smoke on board
  • Swissair Flight 111 - Wikipedia
  • Incident Airbus A220-300 HB-JCD, Monday 23 December 2024
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס