הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 15, 2024

הכנסת רגל לא רצונית, 27.10.2023

מטוס מדגם A320 של חברת Edelweiss היה בריצת המראה, על מסלול 32 בציריך, כאשר המטוס החל להיסחף שמאלה בפראות. הצוות השתלט על המטוס והפסיק המראה, במהירות גבוהה. במהלך הפסקת ההמראה אחד הצמיגים התפוצץ. בקישור יש סרטון די מדהים של ההמראה. 

על התקרית הזו כתבתי כבר בתחילת נובמבר 2023, אז תיארתי את מה שהתרחש ושיערתי מה יכול היה לגרום לתקרית הקשה. שיערתי אז, שמישהו מהטייסים ביצע תיקון מוגזם לרוח, אולי אפילו השתמש בבלם שמאל, במהירות גבוהה. כתבתי כי במצב שבו הקצין הראשון מטיס, לעיתים הוא עלול לבצע פעולות שהקברניט לא מודע להן רק לתוצאותיהן. 

לאחרונה דלפו לתקשורת פרטים מתוך חקירה פנימית של התקרית, בפרט מתוך עדותו של הקצין הראשון. המטוס המריא על 32 והרוח הייתה חזקה משמאל (מכיוון 250). מתברר שהוא ביצע בתחילה תיקון לרוח, עם רגל ימין. לאחר מכן עבר לבצע תיקון עם רגל שמאל. המטוס החל לסטות שמאלה, מה שהצריך צ'ק נגדי, אולם מסיבה לא ברורה הוא הוסיף לחץ על דוושת שמאל, מה שגרם למטוס לסטות. הוא המשיך להכניס רגל שמאל יותר ויותר. כאשר התעשת והבין את טעותו, החליף במהירות רגליים. במקביל לכך הקברניט, שלא הבין מה קורה, לקח והפסיק המראה. 

אנחנו בני אדם ולעיתים אנחנו עושים פעולות שאין לנו הסבר טוב להן וכשהן לא ממש מצליחות (הפוך, גוטה) אז עוד מגבירים. אלא מה, אנחנו שניים בתא, מה שאמור לחפות על החולשות, הקבועות וגם הזמניות. האם אנחנו "יושבים" על ההגאים? האם אנחנו מרגישים מה הטייס השני עושה, בפרט עם הרגליים? התערבות מוקדמת של הקברניט הייתה יכולה למנוע את הדרמה. לפעמים מילה מספיקה, לפעמים צריך ממש להתערב ולקחת. מה אם הקברניט הוא זה שטועה? מתפקידו של הק"ר, PM, לראות ולהעיר על זה. 

  • Incident: Edelweiss A320 at Zurich on Oct 27th 2023, rejected takeoff
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס