ה"אגדות החיות": שוברי מחסום הקול
בחודש אוקטובר התקיים בבסיס חיל האוויר האמריקני "אדוארדס" מפגש מיוחד במינו: בדיוק 70 שנה אחרי "שבירת מחסום הקול" בשמי הבסיס הזה, נפגשו שוב שני גנרלים בדימוס של חיל האוויר – שהיו הטייסים של שני המטוסים שהשתתפו בטיסה ההיסטורית ב-1947. האחד הוא צ'אק ייגר (Chuck Yeager), בן ה-94, שהיה הטייס של המטוס הרקטי Bell XS-1; השני הוא בוב קארדנס (Bob Cardenas), בן ה-97, שהטיס את ה- B-29 שממנו שוגר ייגר לטיסה.
ההישג של מעבר "מחסום הקול" (למעשה, הייתה המהירות שהושגה 1.06 מאך!) נשמר אז בסוד ופורסם רק חודשיים מאוחר יותר. היה זה לאחר מאמץ טכנולוגי של מתכנני וייצרני מטוסי הסילון הראשונים של אותה תקופה: ארצות הברית, בריטניה וצרפת, שהתחרו מי תהייה הראשונה שתפעיל מטוס מאוייש על-קולי.
בגיחה ששברה את השיא הטיס קארדנס את ה- B-29 עד לגובה של 23,000 רגל מעל לאגם היבש "מורוק" בקליפורניה ושחרר את ה- XS-1. כשהתרחק מהמפציץ, הפעיל ייגר את המנוע הרקטי, נסק לגובה של 43,000 רגל והאיץ עד ל- 1.06 מאך… האיש הראשון שטס במהירות על-קולית.
האווירודינמיקה של המטוס הרקטי, ללא כנף משוכה לאחור, הייתה מבוססת על חתך של כדור מקלע 0.5". המטוס ביצע עוד 78 טיסות וכשצ'אק ייגר על ההגאים הגיע עד למהירות של 1.45 מאך – שיא של אותם ימים.
מקור: http://bit.ly/2ApHSqF
מצורף צילום של המפגש ההיסטורי: ייגר וקארדנס על הבמה באירוע ב"אדוארדס"
Photo credit: Tech. Sgt. Gregory Solman, 163d Attack Wing SRG, USAF
צילום של המטוס הרקטי בעת ניתוקו מהמטוס הנושא.
עיבוד ותרגום: אילן הייט