גיל 67
17/09/2009
לחברות ולחברי האיגוד שלום,
בימים אלו מסוכם ברת"א נוסח התקנות השונות העוסקות בגיל טייסים ובסמוך לאחר מכן יחלו ההליכים הנדרשים לאישורן בממשלה ובכנסת (ועדת הכלכלה). תהליך האישור עשוי להימשך מספר שבועות, אולי אפילו חודשים, ובסיומו יתאפשר לכולנו לטוס במעטפת המורחבת שמאפשרות התקנות החדשות.
המעטפת בה מדובר מאפשרת המשך טיסה עד לגיל 67 (בטיסות פנים ארציות כקברניטים ובטיסות בינלאומיות כקצינים ראשונים, בכפוף לאישור המדינות שבשטחן טסים). בנוסף, יאפשרו התקנות החדשות טיסה בצוות מוגבר וכפול שבו טייס אחד בלבד שטרם מלאו לו 60, כמקובל בעולם, ובניגוד למה שמתאפשר כיום על פי תקנות הטייס.
כמענה לטווח הביניים, ועד לאישורן של התקנות החדשות, מאפשרת רת"א טיסה עד לגיל 67 ע"י מתן פטור אישי לטייסים שמלאו להם 65. בנוסף לכך, לפי בקשת איגוד הטייסים ובתמיכת הנהלת ארקיע, אישרה לאחרונה רת"א לחברת ארקיע להתחיל בהפעלת טיסות בצוות מוגבר שבו טייס אחד בלבד שטרם מלאו לו 60. פטור זה ניתן בינתיים לחברת ארקיע בלבד מכיוון שבצי הסילון של החברה טייסים רבים שמלאו להם 60, דבר שמנע הצבתם לטיסות יחדיו, יצר קושי משמעותי באיוש הטיסות ופגע קשות בכושר ההשתכרות של אותם טייסים (כאמור, לאחר אישור התקנות, יתאפשר תפעול מסוג זה בכל החברות).
חשוב לציין כי בטיפול בתקנות ובמתן הפטורים השונים הושקעו ברת"א מאמץ מיוחד וחשיבה מקורית ויצירתית – בכך הוכיחה רת"א את מחויבותה לציבור הטייסים בישראל, ואת דאגתה לרווחתם, כל אימת שהתנאים מאפשרים זאת.
תחילת הטיסות בהתאם לפטורים וסיכום נוסח התקנות חותמים עוד פרק בתהליך ארוך ומורכב, תהליך שהחל לפני למעלה משנתיים בהובלת איגוד הטייסים ובשיתוף עם חברות התעופה וקציני הפרויקט מטעמן (אשר עשו שימוש מושכל במכתבים, בחוות הדעת המשפטיות ובקשרים שהעמיד לרשותם האיגוד…).
עם זאת, חשוב לציין כי על פי מדיניות האיגוד היעד ארוך הטווח הינו המשך טיסה כקברניטים עד לגיל הפרישה, לכל היעדים ובכל הנתיבים. כברת דרך ארוכה עדיין ניצבת בפנינו טרם מימושה המלא של מדיניות זו – איגוד הטייסים יוסיף לפעול הן לקידום המהלך הנוכחי והן למימוש היעדים ארוכי הטווח.
בכבוד רב,
קברניט בועז חטיבה
יו"ר איגוד הטייסים