אישור נוסח חדש ל"תעודת אחזקה ושחרור" בספרות המטוס
חברי/חברות האיגוד שלום,
הוראות סעיף 67 לחוק הטיס קובעות :
(א) בלי לגרוע מהוראות סעיפים 63 ו-65, לא יפעיל אדם כלי טיס אלא אם כן כלי הטיס –
(1) במצב כשיר לטיסה;
נגזרות מהוראות חוק זה מפורטות גם בתקנות רבות, הן בתקנות ההפעלה והן בתקנות מכוני בדק.
לאחרונה החליטה חברת אל על להתאים את הספרות הטכנית (ספרי התקלות) לדרישות התקנות החדשות ורת"א. במסגרת זו שונתה חתימת המכונאי לשחרור המטוס לנוסח הבא:
THIS CERTIFIES THAT THE WORK SPECIFIED, EXCEPT AS OTHERWISE SPECIFIED, WAS CARRIED OUT AND IN RESPECT OF THAT WORK THE AIRCRAFT / AIRCRAFT COMPONENT IS CONSIDERED READY FOR RELEASE TO FLIGHT
במבט ראשון עלה החשש כי נוסח זה אינו מבטיח לטייס כי המטוס כשיר לטיסה ולכן קיים קושי לקבלו. לאור זאת קיים אגוד הטייסים מגעים ודיונים מול גורמי אל על בליווי היועץ המשפטי של האיגוד (משרד פירון).
בהמשך התקיימו מגעים בין היועץ המשפטי של אגוד הטייסים והלשכה המשפטית ברת"א, בהם קיבלנו בטחונות משפטיים מספקים כי נוסח "תעודת האחזקה והשחרור" כפי שמופיע בספרים החדשים מקובל על רת"א ככזה העונה על חובתו של מפקד המטוס לצאת לטיסה כאשר המטוס כשיר לטיסה.
הנושא אמור להיות ממוסד בכתב אך לאור ההבהרות המשפטיות של רת"א ובהמלצת היועץ המשפטי של האיגוד, אישר איגוד הטייסים את השימוש בנוסח החדש ובספרות החדשה.
איגוד הטייסים מודה לכל הגורמים המעורבים על הדיאלוג שנוצר שבסופו אנו יוצאים לדרך סגורים יותר וברורים יותר.
ולחברי האיגוד, זכרו גורמים שונים ובראשם החברות אחראיים להעמיד לרשותנו מטוס כשיר לטיסה, ואם זאת, האחריות הסופית בשיגור לטיסה לוודא שכך אכן המצב מוטלת על כתפי מפקד המטוס, נהגו באחריות ובטיחות.
קב' רוני זהר
יו"ר איגוד הטייסים
טל' – 08-9150694
פקס' – 08-9150934
נייד – 054-6260095
ronyzohar@isralpa.org.il