הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
מאי 6, 2018

מערכת חדשה לדור העתיד של מנועים נקיים ושקטים

"אלקסיס" (ALECSys) או "מערכת מתקדמת של תאי-שריפה בעלי פליטה נמוכה" (Advanced Low Emissions Combustion System) נמצאת בשלבי ניסוי ראשונים בחברת "רולס-רויס".

הכל התחיל מ"מפת דרכים" לשנת 2050 (!) שפרסמה ועדה מייעצת למחקר אוירונאוטי של האיחוד האירופי. ועדה זו הציעה תכנית הקרויה " (Clean Sky SAGE 6 (Sustainable And Green Engine" או: שמים נקיים: מנוע אמין ו"ירוק".

הועדה תומכת בפרויקט "אלקסיס", כשמטרתה היא להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני (CO2), תחמוצות חנקניות (NOx) ועשן ממנועי סילון. היעד הוא להפחית את פליטת ה- CO2 ב-75%, את ה- NOx ב-90% ואת הרעש ב-65%, בהשוואה למנועים של שנות ה-2000.

הדרך להשגת היעד היא דרך מערכת הזרקת דלק "רזה" יותר דרך תאי השריפה של המנועים, מערכת שכבר נוסתה על ידי "רולס רויס". המערכת שונה מתאי השריפה רגילים, אליהם מגיעה תערובת דלק עשירה, בכך שיחד עם הדלק מוזרם עוד אוויר. הטמפרטורה של הבעירה יורדת ובכך מיוצרים פחות גזי NOx, הנוצרים בדרך-כלל בטמפרטורות גבוהות. הטמפרטורות הנמוכות מקטינות בהמשך את העומס התרמי על הטורבינות ומאריכות בכך את יעילותן ואת תוחלת החיים שלהן על הכנף.

לתא השריפה החדש מוזרקת דרך נקודה אחת תערובת עשירה של דלק, השומרת על יציבותו של המנוע בכוח נמוך. סביב הנקודה הזו יש סידרה של מזרקי-דלק לתערובת "עניה". בניסוי שנערך במנוע בכוח מלא, נמצא כי פליטת ה- NOx היתה נמוכה ב-30-35% מהמגבלה המוכתבת על ידי ICAO (הידועה בכינוי CAEP6) ואילו מבחינת העשן – האוויר הנפלט היה נקי יותר (!) מזה שנכנס למדחס המנוע.

עתה המנוע ובו המערכת עוברים ניסויים בתנאי הקרחה – היכן אם לא במניטובה שבקנדה. לאחר מכן המערכת תעבור בדיקות רעש במתקני-מדידה בארה"ב.

המערכת מורכבת על מנוע Trent 1000 ואם הניסויים יצליחו, היא תהיה בליבה של טכנולוגית ה- Geared UltraFan של המנועים החדישים של החברה. איזור תאי השריפה בנוי מחומרים מרוכבים (ceramic matrix composite, או CMC) שיכולתם לעמוד בטמפרטורות גבוהות נבדקת עתה.

במקביל, נעשים ניסויים דומים גם על ידי חברת "ג'נרל אלקטריק"  במנועי ה- GEnx וה- GE9X שלה ועל ידי Safran במנועי ה- CFM Leap.  נבדקים בהם תהליכים כמו התנעה מחדש באוויר, הזדקרויות מדחס וכו'.

עיבוד ותרגום – אילן הייט    

פורסם במקור בגרסה האלקטרונית של  Aviation Week & Space Technologyעל ידי Guy Norris

https://bit.ly/2EecLiq

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס