תקלת קשר, 18.10.2022
אנחנו נוהגים לעסוק בתקלות קשר, הנובעות מבעיות שונות על סיפון מטוסינו, אבל לעיתים הפגיעה בבטיחות הטיסה עלולה להיות חמורה הרבה יותר, כאשר ה"תקלה" היא אצל מגדל הפיקוח…
התקרית הבאה התרחשה, בתנאי ראות נמוכה, בוונציה. מטוס מדגם A321 היה בגישת CAT3. כאשר היה בפיינל ארוך, קיבל מטוס מדגם B738 אישור להתיישר. מיד לאחר מכן התחלפו הפקחים בעמדה. הפקח שנכנס לעמדה, חיבר את שקע השידור, של המיקרופון שלו, לתקע טלפון ולא הבחין בכך. הוא נתן למטוס המיושר אישור להמריא, אולם כמובן שהתשדורת לא יצאה לאוויר, המטוס לא שמע ולכן גם לא השיב. כאשר המטוס בגישה התקרב, המטוס המיושר היה ערני לכך והפנה את תשומת לבו של הפקח לכך שהם עדיין על המסלול. הפקח שמע את התשדורת, ניסה לשדר הוראות, אולם ללא הצלחה. כאשר המטוס בגישה היה בפיינל קצר, המטוס המיושר שלח אותם סביב וכך אכן נעשה. לאחר זמן מה הפקח הבין את הבעיה, הכניס את התקע לשקע הנכון והבעיה נפתרה. ועדת החקירה האיטלקית פרסמה את דוח החקירה. מובן שהדוח עסק בעיקר בתפקוד המגדל. מועד החלפת התפקידים, מבנה עמדת הפקח, העובדה שממקום מושבו הוא לא יכול היה לראות את השקעים, אליהם הייתה מחוברת מערכת השמע שלו ועוד נהלים.
אני מעוניין להפנות את הזרקור לתפקוד הצוותים. הצוות של המטוס המיושר, היה ערני מאד למצב שהתפתח, קרא למגדל וכאשר לא נענה, שלח את המטוס בגישה סביב. לא ברור מה עבר בראשם של הטייסים שהיו בגישה, אולם סביר להניח שבהיעדר אישור נחיתה היו הולכים סביב. אני רק תמה מה היה קורה בארה"ב, בה מטוס יכול לקבל אישור נחיתה כאשר הוא לא מספר אחד בגישה וגם כאשר צפויים מטוסים להתיישר ולהמריא לפניו, על אותו המסלול.
