תקלת מנוע בחציית אטלנטי, 3.12.2024
מטוס מדגם B788, של חברת Avianca, יצא לטיסה מלונדון לבוגוטה. כאשר המטוס היה בשיוט, מעל האטלנטי, בגובה 38,000 רגל, אירעה תקלת מנוע (לא נמסר איזו). המטוס היה, באותה עת, כ-300 מייל דרום מערבית מהאי Ponta Delgada, שבאיים האזוריים. הצוות פנה לאחור וטיפס לגובה 39,000 רגל. לאחר כ-20 דקות שיוט בגובה, הצוות ככל הנראה כיבה מנוע, הנמיך לגובה 26,000 רגל ופנה לכיוון שגה התעופה של Ponta Delgada. לאחר מספר סיבובי HOLD, הצוות הצטרף לנחיתה על מסלול 30 באי ונחת בשלום, כשעה אחרי כניסתו לסיבוב הריתוק הראשון.
לא יודע מה בדיוק הייתה התקלה, אבל העובדה שהצוות פנה לאחור ואף טיפס, עשויה להעיד על כך שהמנוע פעל כשורה, באותו שלב ויתכן שהצוות אף סבר שהם יכולים לחזור ליבשת, אולי לשדה המוצא. לאחר זמן קצר בשיוט, התקלה כנראה החמירה וחייבה את הצוות לכבות את המנוע. בתקלה של נזילת שמן מנוע (אם זו אכן הייתה התקלה), ניתן לתפעל את המנוע כרגיל (אין בכלל NNC) וכיבוי מנוע מתחייב רק אם לחץ השמן יורד. לגבי הבחירה היכן לנחות, זו שאלה אחרת. כבר "נטחן" עד דק הדיון על משמעות הזמן, כאשר יש הנחיה לתכנן נחיתה בשדה המתאים הקרוב. באל-על, המפעילה את אותו סוג מטוס, השדה הזה נכלל ברשימת שדות המשנה המותרים לשימוש. בסביבתו יש שדות מתאימים ממנו. בשדה זה יש מסלול אחד, באורך 7,621 רגל. במרחק 60 מייל ממנו, נמצא שדה התעופה Santa Maria לו יש מסלול באורך 10,000 רגל. מבדיקת נתיב הטיסה עולה כי הצוות עשה את סיבובי הריתוק הראשונים ממש דרומית לסנטה מריה ורק לאחר מכן המשיך צפונה לכיוון פונטה דלגדה, כך שאולי הייתה להם סיבה טובה לא לנחות באופציה הראשונה ולעבור לשניה.
שני אירועים של כיבוי מנועי Trent 1000 באוויר בשבוע