תקלה בקיפול כן נסע, 7.4.2024
מטוס מדגם B737-MAX8, של חברת Fly Dubai, המריא מדובאי לכיוון דוחא (200 מייל קו אווירי). הצוות עצר טיפוס בגובה 9,000, עקב בעיה בקיפול כני הנסע. הצוות החליט לחזור לנחיתה בדובאי. נחתו בשלום.
לא נמסר מה בדיוק הייתה התקלה. נכתב כי הייתה בעיה בקיפול מלא. מה זה אומר? כל כני הנסע לא התקפלו? אחד? התקפל אבל נותר אדום? לא ברור וכנראה לא נדע, אבל זה לא ממש משנה. במטוסי 737 (להבדיל אולי מדגמי מטוסים אחרים), אם נותר אדום, על אחד או יותר מכני הנסע, במהלך קיפול, אין לכך פתרון טכני, למעט אם הבעיה נובעת מכך שהפתח של ידיות ההורדה בחירום לא סגור כראוי (במצב כזה כל הגלגלים לא יעלו ויישארו 3 נוריות אדומות, יחד עם 3 ירוקות, כי הגלגלים יישארו נעולים מטה). אם כך דבר, אזי צריך לפתוח ולסגור את הפתח של ידיות ההורדה בחירום ולוודא שהוא סגור לגמרי. לאחר מכן לבצע הורדה של הידית והרמתה. בכל מצב אחר אין אפשרות לבצע הורדה והרמה של ידית הגלגלים בניסיון לקפל את הגלגלים (כלומר תמיד טכנית אפשר, אבל ה-NNC לא אומר לעשות את זה וזה ממש לא מומלץ לעשות פעולות בניגוד לבד"ח). אגב, במטוסי MAX אין מצב OFF בידית הגלגלים. במידה ולא זו הסיבה, אין שום פעולה טכנית לבצע. הבד"ח רק מצביע על תצרוכת הדלק המוגברת וההשפעה על ביצועי הטיפוס והשיוט.
כלומר-אם נותרת נורית אדומה אחת, אין בעצם שום טעם להמשיך טיפוס, כי אי אפשר לפתור את זה. למעט אם היעד באמת קרוב מאד, אין ספק לגבי היכולת להגיע אליו והוא גם במקרה שדה הבית של החברה. הגיוני שלוקח לצוות זמן מה לעשות תהליך קבלת החלטות ולהחליט על דרך הפעולה.