הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ינואר 16, 2024

תאונה כתוצאה מחדירה למסלול פעיל, 2.1.2024

מטוס מדגם A350, של חברת JAL, נחת על מסלול 34R, בשדה התעופה טוקיו Haneda, בשעת לילה. במהלך ריצת הנחיתה המטוס פגע במטוס של משמר החופים היפני, מדגם DHC-8. שני המטוסים עלו באש ונמחו. במטוס הנוסעים, שהגיע מסאפורו, היו בסך הכול 379 נוסעים ואנשי צוות. כולם הצליחו להתפנות מהמטוס, חלקם נפצעו. במטוס של משמר החופים היו בסך הכול 6 אנשי צוות ונוסעים, מתוכם 5 נהרגו והקברניט נפצע קשה. נפתחה חקירה בטיחותית, בהיקף מלא. שותפים בה, מעבר לרשות החוקרת היפנית גם יועצים ממספר רשויות חקירה ונציגים של יצרני המטוסים. במקביל, כמקובל ביפן, נפתחה חקירה פלילית בחשד לגרימת מוות ברשלנות.

התאונה אירעה בשעת לילה. מתוך החקירה התפרסמו מספר פריטי מידע, השופכים אור על הסיבות המשוערות לתאונה. אחד הפרטים הוא תמליל התקשורת בין המטוסים והמגדל. מטוס הנוסעים קיבל אישור לנחות. לעומתו, המטוס של משמר החופים קיבל מרשה:  Number 1, taxi to holding point C5. ככל הנראה הקברניט טעה לחשוב שהוא קיבל אישור להתיישר ועלה על המסלול. תרמה לכך, ככל הנראה, העובדה שה-Stop Bars על מחבר C5 (כמו גם כל מחברי C) לא פעלו באותו היום והיה על כך NOTAM. כמוכן לא נאמר לו HOLD SHORT. התוצאה- המטוס עלה על המסלול. מטוס הנוסעים "דרס" אותו מבלי להבחין במה פגעו (קשה לראות מטוס בלילה מגזרה אחורית, בוודאי אם לא מצפים לכך ועל רקע שלל תאורות המסלול). כתוצאה מכך המטוס הקטן נמחץ ומיד עלה באש. למטוס הנוסעים קרס כן הנסע הקדמי. הוא רץ כך עוד כ-1,000 מטר על המסלול והחל לעלות באש. בתחילה, הקברניט הורה לצוות ולנוסעים לשבת. כל זאת כאשר כבר התחילה אש משמעותית בצידי המטוס. לאחר מכן כנראה אירעה תקלה במערכת קשר הפנים והקברניט הורה על פינוי, באמצעות הדייל הראשי. הנוסעים והצוות החלו בתהליך הפינוי, כאשר המטוס נוטה קדימה. חלק מהפתחים נחסמו כתוצאה מהאש. בתוך כ-7 דקות התפנו מרבית הנוסעים. הקברניט ביצע סריקה במטוס ודרבן את הנוסעים הנותרים לרדת. לאחר 18 דקות הקברניט גלש מהמטוס ובכך הסתיים הפינוי. המטוס עלה באש. זו הפעם הראשונה שנמחה מטוס A350.

צילום של אתר התאונה (מצפון לדרום). מה שנותר ממטוס הנוסעים בצד התחתון של התצלום.

כך נראה החלק הרלוונטי של השדה על אפליקציית Google Earth. מחבר C5 נמצא בצד הימני של הצילום, בערך ברבע מסלול, מיד אחרי ה-Aiming Points הלבנים. תצלומים ותרשימים נוספים יש בקישורים המצורפים.

אחת הנקודות שהועלתה וכבר טופלה, על ידי השלטונות היפנים, הינה נוסח המרשה להסעה. למטוס של משמר החופים, במסגרת המרשה נאמר, בין היתר Number 1. יתכן שהקברניט פירש זאת, בטעות, שהוא רשאי להתיישר והוא מספר 1 להמראה. הוצאה הוראה מידית לכל הפקחים לא להשתמש בנוסח הזה, בהקשר זה. כמוכן לא נאמר לו HOLD SHORT.

החקירה עוד בתחילתה. יש להניח שהיא תהיה ממושכת ומעת לעת יצאו פרטים מעניינים. בכל מקרה הוכחו שוב  כמה נקודות. החיפזון מהשטן. אין תחליף לעבודת צוות ולוודאות מלאה לגבי כל מרשה, בוודאי מרשה קריטי שכולל עליה על מסלול פעיל. מודעות מצבית עוד לא הרגה אף אחד, אבל היעדרה כן. אין תחליף להסתכלות סביב. לא עולים על מסלול לפני שמוודאים שהוא פנוי ושאף אחד לא עומד לנחות עליו (ועליך).

המשך יבוא.

  • Accident: JAL A359 at Tokyo on Jan 2nd 2024, collided with Coast Guard DH8C on runway and burst into flames (avherald.com)
  • Runway incursion Accident Airbus A350-941 JA13XJ, (aviation-safety.net)
  • Runway incursion Accident de Havilland Canada DHC-8-315Q MPA JA722A, (aviation-safety.net)
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס