תאונה כתוצאה מחדירה למסלול פעיל, 2.1.2024
מטוס מדגם A350, של חברת JAL, נחת על מסלול 34R, בשדה התעופה טוקיו Haneda, בשעת לילה. במהלך ריצת הנחיתה המטוס פגע במטוס של משמר החופים היפני, מדגם DHC-8. שני המטוסים עלו באש ונמחו. במטוס הנוסעים, שהגיע מסאפורו, היו בסך הכול 379 נוסעים ואנשי צוות. כולם הצליחו להתפנות מהמטוס, חלקם נפצעו. במטוס של משמר החופים היו בסך הכול 6 אנשי צוות ונוסעים, מתוכם 5 נהרגו והקברניט נפצע קשה. נפתחה חקירה בטיחותית, בהיקף מלא. שותפים בה, מעבר לרשות החוקרת היפנית גם יועצים ממספר רשויות חקירה ונציגים של יצרני המטוסים. במקביל, כמקובל ביפן, נפתחה חקירה פלילית בחשד לגרימת מוות ברשלנות.
התאונה אירעה בשעת לילה. מתוך החקירה התפרסמו מספר פריטי מידע, השופכים אור על הסיבות המשוערות לתאונה. אחד הפרטים הוא תמליל התקשורת בין המטוסים והמגדל. מטוס הנוסעים קיבל אישור לנחות. לעומתו, המטוס של משמר החופים קיבל מרשה: Number 1, taxi to holding point C5. ככל הנראה הקברניט טעה לחשוב שהוא קיבל אישור להתיישר ועלה על המסלול. תרמה לכך, ככל הנראה, העובדה שה-Stop Bars על מחבר C5 (כמו גם כל מחברי C) לא פעלו באותו היום והיה על כך NOTAM. כמוכן לא נאמר לו HOLD SHORT. התוצאה- המטוס עלה על המסלול. מטוס הנוסעים "דרס" אותו מבלי להבחין במה פגעו (קשה לראות מטוס בלילה מגזרה אחורית, בוודאי אם לא מצפים לכך ועל רקע שלל תאורות המסלול). כתוצאה מכך המטוס הקטן נמחץ ומיד עלה באש. למטוס הנוסעים קרס כן הנסע הקדמי. הוא רץ כך עוד כ-1,000 מטר על המסלול והחל לעלות באש. בתחילה, הקברניט הורה לצוות ולנוסעים לשבת. כל זאת כאשר כבר התחילה אש משמעותית בצידי המטוס. לאחר מכן כנראה אירעה תקלה במערכת קשר הפנים והקברניט הורה על פינוי, באמצעות הדייל הראשי. הנוסעים והצוות החלו בתהליך הפינוי, כאשר המטוס נוטה קדימה. חלק מהפתחים נחסמו כתוצאה מהאש. בתוך כ-7 דקות התפנו מרבית הנוסעים. הקברניט ביצע סריקה במטוס ודרבן את הנוסעים הנותרים לרדת. לאחר 18 דקות הקברניט גלש מהמטוס ובכך הסתיים הפינוי. המטוס עלה באש. זו הפעם הראשונה שנמחה מטוס A350.
צילום של אתר התאונה (מצפון לדרום). מה שנותר ממטוס הנוסעים בצד התחתון של התצלום.
כך נראה החלק הרלוונטי של השדה על אפליקציית Google Earth. מחבר C5 נמצא בצד הימני של הצילום, בערך ברבע מסלול, מיד אחרי ה-Aiming Points הלבנים. תצלומים ותרשימים נוספים יש בקישורים המצורפים.
אחת הנקודות שהועלתה וכבר טופלה, על ידי השלטונות היפנים, הינה נוסח המרשה להסעה. למטוס של משמר החופים, במסגרת המרשה נאמר, בין היתר Number 1. יתכן שהקברניט פירש זאת, בטעות, שהוא רשאי להתיישר והוא מספר 1 להמראה. הוצאה הוראה מידית לכל הפקחים לא להשתמש בנוסח הזה, בהקשר זה. כמוכן לא נאמר לו HOLD SHORT.
החקירה עוד בתחילתה. יש להניח שהיא תהיה ממושכת ומעת לעת יצאו פרטים מעניינים. בכל מקרה הוכחו שוב כמה נקודות. החיפזון מהשטן. אין תחליף לעבודת צוות ולוודאות מלאה לגבי כל מרשה, בוודאי מרשה קריטי שכולל עליה על מסלול פעיל. מודעות מצבית עוד לא הרגה אף אחד, אבל היעדרה כן. אין תחליף להסתכלות סביב. לא עולים על מסלול לפני שמוודאים שהוא פנוי ושאף אחד לא עומד לנחות עליו (ועליך).
המשך יבוא.