שפשוף זנב בשדה גבוה, 22.12.2023
מטוס מדגם A321, של חברת Volaris, ביצע גישה למסלול 11, בשדה התעופה Guadalajara שבמקסיקו. הצוות הלך סביב בגובה נמוך ובתוך כך זנב המטוס פגע במסלול. הצוות המשיך בתהליך, טיפס לגובה 12,000 רגל, נכנס לגישה נוספת ונחת בשלום. למטוס נגרם נזק משמעותי.
שדה התעופה של Guadalajara נמצא בגובה כ-5,000 רגל מעל פני הים. ה-MSA באזור השדה הוא 11,700 בגזרה הדרום מערבית, 9,900 בשאר הגזרות.
שפשוף או דפיקת זנב (STRIKE) עלולה לקרות בהמראה, לקרות בנחיתה וגם בהליכה סביב מגובה נמוך. אם בנחיתה התהליך נגמר בעמדת החנייה, הרי שגם בהמראה וגם בהליכה סביב, המטוס מטפס. מערכות הדיחוס של המטוס אמנם יודעות לשחרר את הדיחוס בהתאם לגובה השדה, אבל מיד בונות אותו, כפי שנדרש לגובה בו המטוס נמצא. הכלל המגביל את הדיחוס של המטוס, במקרים של TAIL STRIKE תקף להמראה ולהליכה סביב. כל מצב בו המטוס מטפס, הוא מסוכן. הליכה סביב ממסלול 11, בשדה זה, זה מתבצעת בפניה שמאלית. התהליך הסטנדרטי הוא לכיוון ה-VOR שנמצא במרכז השדה והטיפוס הוא לגובה המזערי לריתוק שהוא 9,000 רגל. תהליך אחר הוא לפנות לכיוון צפון מערב ולהמשיך לפי הוראות הבקר. בכל מקרה, על הצוות לאזן בין הצורך שלו לבצע את התהליך או את ההוראות לבין פני הקרקע, לבין הצורך לא להעמיס על מבנה המטוס.
