הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
מאי 8, 2024

קניבליזציה, 12.9.2023

תזכורת: מטוס מדגם A320, של חברת URAL, ביצע טיסה לשדה התעופה של Omsk, ברוסיה. בעת הגישה, לאחר הורדת הגלגלים, הופיעה תקלה הידראולית. הקברניט החליט לסטות לשדה משנה נובוסיבירסק, מרחק של מעל 300 מייל. הצוות לא הבחין בכך שכני הנסע נותרו מטה. ביצועי המטוס גרמו לכך שהוא הצליח לטפס עד גובה 18,000 רגל בלבד. בדרך ליעד נגמר להם הדלק והם הצליחו לבצע נחיתת אונס מוצלחת בשדה חקלאי. איש לא נפגע. למטוס נגרמו נזקים.

לחברת התעופה היו מחשבות להטיס את המטוס מהשדה, אולם לאחרונה התוכניות נגנזו והוחלט להשתמש בחלקים של המטוס כחלקי חילוף למטוסים אחרים (קניבליזציה). במקביל, התפרסמו מספר פרטים נוספים. מתברר כי שני מנהלים בכירים בחברת התעופה, בעלי וותק של עשרות שנים, פוטרו מעבודתם, בעקבות התאונה הזו (זו הפכה להיות תאונה, בגלל היקף הנזק). הסיבה לפיטורין: בעיות בניהול בטיחות הטיסה, ארגון הטיסות והדרכת הטייסים. בפרט-היעדר הדרכה מתאימה, של צוותי האוויר, להתמודד עם מצבים מורכבים. התברר כי הצוות גילה רמה נמוכה של מוכנות מקצועית, חוסר הבנה של מערכות המטוס ולקה בעוד נושאים מקצועיים, כגון הבנה של ביצועי טיסה ונחיתה. הם גם לא גילו הבנה בנושא תצרוכת הדלק ודרישות הדלק. תפקוד הצוות התגלה כ"לא עקבי" (דווקא עקבי ברמתו הנמוכה)… לדוגמה-הם לא זיהו שכני הנסע שלהם לא התקפלו, למרות החיוויים הברורים לנעילת מטה בתא. הצוות לא שקל להמשיך לנחיתה ביעד, למרות שתנאי מזג האוויר ואורך המסלול אפשרו זאת (עזבו שהתנאים אפשרו, המצב לא אפשר לעשות משהו אחר…). החלטתו של הקברניט לטוס לנובוסיבירסק לא לקחה בחשבון את תצרוכת הדלק עם גלגלים מטה. בחישוב בדיעבד התברר שהם היו צריכים 5.6 טון יותר ממה שהיה להם. בתשאול בחברה, באשר להחלטה לטוס לשדה המשנה, הקברניט אמר שהחברה המליצה, במקרה של תקלה, לבחור שדה משנה בו יש צוות קרקע, שיכול לטפל בה והשדה המתאים הקרוב, מבחינה זו, היה נובוסיבירסק. מאז, ההמלצה הזו הוסרה מהספרות המקצועית של החברה.

כדי לקבל החלטות בטיסה, צריך ראשית לכל לאסוף נתונים ועובדות (Facts). הסיפור הזה מטורף, אבל עובדה היא שצוות כשיר לא הבחין בכך שכני הנסע מטה וקיבל החלטה הזויה, שרק במזל לא נגמרה באסון. כישורי טיסה ויכולת לבצע נחיתת אונס מוצלחת בשדה (צריך גם הרבה מזל), אינם יכולים לחפות על ההחלטה שהביאה לצורך לבצע נחיתת אונס מלכתחילה. ההמלצה של החברה (אותה מחקה מהספר), במקרה של תקלה, לבחור בשדה לנחיתה, בו אפשר לתקן את המטוס, היא לא מופרכת, אבל היא צריכה להיות מותנית בכך שניתן להגיע אל אותו השדה. שיקולי תפעול קרקעי הם תמיד משניים לבטיחות הטיסה.

  • Accident: Ural A320 at Omsk and enroute on Sep 12th 2023, hydraulic failure, ran out of fuel, forced landing in a field (avherald.com)
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס