קונפליקט בשיא הליול, 23.6.2018
אירוע שהתרחש לפני חמש וחצי שנים, נחקר באופן רשמי כתקרית חמורה ובסופו של דבר יצא דוח סופי עובדתי בלבד, בלי מסקנות או המלצות. אפ אין מסקנות או המלצות מערכתיות, הרי שקיים סיכון, יש לומר סביר, שאירוע כזה יתרחש שוב. כדאי לפתוח עיניים, לא שזה יעזור במשהו אם מישהו "ישלים" עלינו מלמטה.
מטוס מדגם B773 של חברת Swiss, הצטרף ממערב לנחיתה בציריך. בעת שהמטוס חצה גובה 5,900 בהנמכה, הצוות קיבל TA וכמה שניות לאחר מכן RA ממטוס קל שחלף מתחת. מדובר היה במטוס שביצע אווירובטיקה, באזור טיסה הממוקם מערבית לשדה. כאשר המטוס היה בשיא ה"ליול" בגובה 4,900, עם שיעור הטיפוס שלו עד שם, הוא יצר התראת RA למטוס הנוסעים. זה ביצע את ההוראות, טיפס עד גובה 6,200 ולאחר שההתראה פסקה, המשיך בגישה. הרשות החוקרת SUST ציינה, בדוח העובדתי שלה, כי ביצוע אווירובטיקה אנכית, באזור טיסה של מטוסים קלים, בהפרדה של 500 רגל בלבד מאזור המיועד לתנועת מטוסי נוסעים, היא הבנה לקויה של המצב… בהתחשב בשיעור הטיפוס של מטוס אווירובטי, ספק אם זמן ההתראה של TCAS RA מספיק, כדי להימנע מתאונה… יחד עם זאת, לא היו להם לא מסקנות ולא המלצות בדוח (את זה לקח להם 5 וחצי שנים לנסח). אגב, מעניין איזו התראה ואילו הוראות קיבל המטוס הקל.. המסקנה המערכתית שלי-אני אמנע מלעשות אווירובטיקה ליד ציריך, בעיקר עם 737.