צלילה בהליכה סביב, 11.4.2024
מטוס מדגם B737-MAX8, של חברת Southwest, היה בגישה לא מדויקת, לשדה התעופה Lihue בהוואי. בסביבות גובה 1,000 מעל הים, הצוות הלך סביב, עקב תנאי מזג האוויר. במהלך ביצוע ההליכה סביב, המטוס הנמיך, עד גובה 400 רגל, מעל הים, בטרם חזר לטפס.
התקרית הזו פורסמה במנשר פנימי של החברה, שאיכשהו דלף החוצה. על פי הכתוב במנשר, הקצין הראשון הטיס. כאשר החל בביצוע ההליכה סביב, ידנית, הוא התרכז יותר מדי בסידור כוח המנועים ובמקביל דחף את הסטיק, מה שגרם להנמכה עד גובה 400 רגל. הצוות התעשת ויצא מהמצב.
עד כאן מה שפורסם. הליכה סביב במטוסי 737 היא תרגיל לא פשוט, היא מתבצעת כמעט תמיד ידנית, מה שמחייב גם פתיחת מנועים לכוח הדרוש (לעיתים תבוצע אוטומטית) וגם הרמת האף למצב. במצב כזה, על שני הטייסים להיות מעורבים, האחד לבצע את הפעולות ועל השני לבקר שמה שצריך בוצע. שניהם חייבים לנטר את נתיב הטיסה, בעיקר בעזרת מכשירי הטיסה. ה-PF יכול בהחלט לפתוח מנועים ולבקש מה-PM שיסדר את הכוח, העיקר שיתרכז בהטסה.
בתקרית זו, שרק מעט פרטים ממנה דלפו, נכתב שהקצין הראשון התרכז בסידור הכוח והזניח גורם אחר, חשוב לא פחות והוא זווית העלרוד. אמנם זה נרשם כמידע עובדתי, אבל ה-PM, בעיקר כאשר הוא הקברניט, חייב להיות ערני למתרחש, לצפות ולהתערב הרבה יותר מוקדם. באופן כללי, אני לא ממש מתלהב מפרסומים שבהם "מפילים" את התיק על הקצין הראשון. הליכה סביב, בפרט במזג אוויר גבולי, היא אירוע צפוי, יש להתכונן אליו, ברמת הצוות וברמת הטייס הבודד.
בהזדמנות זו מעוניין להזכיר את נואש האשליות חושיות (Sensory Illusions). אחת האשליות, שכבר גרמה לתאונות טיסה "מבוקרת" לקרקע (CFIT), הינה somatogravic illusion. היא מתרחשת לרוב בהליכה סביב. כאשר המטוס מאיץ, ו/או כוח המנוע מתגבר בקצב מהיר, המערכת החושית של האדם עלולה לפרש זאת כמומנט להרמת אף ולגרום לטייס לדחוף. זאת, כמובן, אם הוא לא מטיס את המכשירים, אלא עם הראש בחוץ, בראות לקויה. על אשליה זו בסרטון המצורף, מבית Skybrary.