נחיתה "על האף", 8.5.2024
מטוס מדגם B763 מטען, של חברת Fedex, הצטרף לנחיתה באיסטנבול. הצוות הלך סביב עקב היעדר אינדיקציה שכן הנסע הקדמי מטה. לאחר 25 דקות, בהם ביצעו NNC, עשו מעבר נמוך מול המגדל, בו אכן נראה היה שכן הנסע לא נעול מטה. הצטרפו ונחתו עם כן נסע קדמי מקופל. לא היו נפגעים, אם כי מובן שלמטוס נגרם נזק.
קורה. לעיתים נועל של דלת כן נסע מסרב להיפתח ברגיל ובחירום. מתברר שנחיתה "על האף" אף כי גורמת נזק לגוף המטוס, בסיכוי גבוה מאד תסתיים ללא נפגעים. כפי שהוכח גם בתאונה שבה נחת מטוס של LOT עם כני נסע מקופלים, גם נחיתת גחון יכולה להסתיים ללא נפגעים, כמובן אם הצוות מתכונן אליה כראוי.
מציף שוב את הנושא של בדיקת ראיה, במעבר נמוך מול המגדל. כפי שהובהר כבר בעבר, אף כי הדבר אפשרי, מדיניות אגף טייס ראשי וסטנדרטים של אל-על אינה מעודדת ולא תומכת בתרגיל כזה. אנחנו לא מתאמנים בזה והתרומה של מהלך כזה מוגבלת, אם בכלל, לעיתים מזיקה. כאשר מתבצע מטס יום העצמאות, בכללו טיסה בגובה 1,000 רגל, מתבצע על כך ניהול סיכונים מפורט ותדריך לצוות נבחר. נגיד שאין חיווי של כן נסע נעול מטה, האם הודעה של המגדל שכן הנסע "נראה בסדר" תשנה את ההתנהלות שלנו (אולי כן.. ראו בהמשך הידיעון)? האם יש NNC בו יש התייחסות לדיווח מבחוץ על מצב כן נסע? כל ההתנהלות שלנו מתבססת על החיווי שיש לנו בתא.
בקישור הראשון יש גם סרטון שמתעד את הנחיתה. כפי שתראו, הקצפת המסלול Foaming נעשתה אחרי שהמטוס נעצר ולא לפני. בעבר היה מקובל להקציף את המסלול לפני נחיתות חירום, היום לא.