נבצרות של קברניט, 21.2.2019
מטוס מדגם A350, של חברת Cathay Pacific, היה בדרכו מפרת' להונג קונג, בצוות יחיד. הקברניט, בן 59, ותיק ומנוסה. הק"ר היה בן 46, גם הוא מנוסה מאד. כאשר המטוס היה בשיוט, כשעה וחצי לפני נחיתה, הקברניט חש ברע, סבל מקשיי נשימה וראיה. הוא עצמו הכריז על Incapacitation. הוא נעל את החגורות של המושב והזיז אותו לאחור. הק"ר לקח פיקוד. רופא שהיה במטוס נכנס לתא לסייע לקברניט, בין השאר בעזרת תרופות. במקביל, הק"ר נועץ ברופא החברה באמצעות הטלפון הלוויני. הקברניט קיבל חמצן והתאושש מעט. הוא לא חזר לתפקוד מלא, אולם יכול היה לשוחח עם הק"ר. בהתייעצות ביניהם הוחלט לא לסטות למנילה, שדה שהיה מעט יותר קרוב, כי התקרבו כבר לנקודה בה להמשיך ליעד ולסטות כמעט ולא היה הבדל בזמנים וההעדפה הייתה להמשיך לשדה היעד המוכר. עם המעבר לקשר עם הונג קונג, הק"ר הכריז PAN PAN וביקש להנמיך, במטרה להוריד את גובה הקבינה ולשפר את הנשימה של הקברניט. איש צוות קבינה הצטרף לתא וסייע בידו של הק"ר בתהליכים של ההצטרפות. נחתו בשלום.
בפרק המידע העובדתי בדוח, מופיע פרט מעניין. מתברר שכבר במהלך הסיבוב החיצוני, על הקרקע בפרת', הקברניט חש קוצר נשימה, אבל התאושש אחרי זמן קצר. במהלך השיוט שוב חש קוצר נשימה וחבש מסיכת חמצן למספר שניות, מה ששיפר את הרגשתו.
ועדת החקירה סקרה את נהלי החירום והנהלים הרגילים של החברה ולא מצאה נושאים הדורשים תיקון. הק"ר פעל על פי הבד"ח (גם לנו יש בד"ח למצב כזה ב-OPS INFO) וניהל את המצב ללא קושי משמעותי, תוך שיתוף פעולה עם מטה החברה והצוות.
אני מעוניין להאיר נקודה אחת, שהועדה לא ציינה במסקנות שלה (בחלק הממצאים), למרות שהמידע צוין במידע העובדתי. הקברניט חש ברע כבר לפני הטיסה, במהלך הסיבוב החיצוני. בדיעבד אולי זה היה סימן מקדים למה שהתרחש בטיסה. האם הוא היה Fit to Fly? האם אנחנו מספיק בוגרים כדי לאבחן מתי אנחנו כשירים ומתי לא? זו נקודה שמן הראוי לנתח או לפחות להאיר.
הנמכה לצורך הורדת גובה קבינה, היא רעיון מעניין, אבל לא ממש יכול להיטיב את מצבו של אדם החובש מסיכת חמצן…