מטען לא מעוגן (2), 28.7.2024
מטוס מטען מדגם B772, של חברת Qatar Airways, היה בדרכו מאטלנטה לפרנקפורט והיה אמור להמשיך משם לדוחא. משטח מטען, בסיפון הראשי, שלא עוגן למקומו כראוי, זז, פגע בדפנות תא המטען וגרם להן נזק. רק אחרי 6 ימים המטוס המשיך וביצע טיסת העברה ליעד. אחרי 3 ימים נוספים חזר לטיסות קו רגילות.
משטח מטען לא נעול, בתא המטען, הוא תקרית חמורה, שעלולה, בנסיבות מסוימות, להיגמר בתאונה קטלנית. בצי 747-200, מהנדס הטייס (שהוא איש צוות בתא הטייסים) היה מבצע סיבוב, בסיפון המטען הראשי ובודק, בראייה, שהפאלטים מעוגנים למקומם. זה קשה, זה לא נוח, אבל זה יכול להציל חיים. אני לא בטוח שזה נעשה, במטוסים המופעלים בצוות של שני טייסים.
נהלי תפעול מבצעי קרקע מחייבים הפרדה, בין מי שנועל ובין מי שבודק את הנעילה. יש מי שאחראי על ההעמסה ועל הרמת הנועלים ויש מי שאחראי לבדוק שהנועלים אכן הורמו. אסור שזה יהיה אותו אדם. היו מקרים מעולם (כולל אצלנו), בהם, מסיבות תפעוליות של סוכן השינוע, בדיקת הכפל לא בוצעה. באחד המקרים (שבעקבותיו למדנו על כך), משטח מטען, בחלק הקדמי של סיפון המטען המרכזי, של מטוס B744, לא ננעל. המשטח נע לפנים ומצא עצמו בתוך האף המטוס, בנחיתה.