מאזנת תקועה, 8.7.2022
מטוס מדגם B738, של חברת Corendon Dutch, המריא מהרקליון, לכיוון אמסטרדם. הקצין הראשון שימש PF. מיד אחרי המראה, המטוס גלגל שמאלה, מה שאילץ את הצוות לתת היגוי משמעותי ימינה, כדי לשמור כנפיים מאוזנות. שני הטייסים התנסו בהטסה והעידו שהיה קושי להטיס את המטוס, אבל הוא עדיין היה נשלט. בהמשך, היה צורך להכניס גם רגל ולקזז את הגה הכיוון, עד כדי 5 יחידות, כדי לסייע בהטסה. המטוס טס בהחלקה. הצוות ניסה לחבר טייס אוטומטי, אולם ניתק אותו אחרי זמן קצר. הצוות בחן את הצורך לבצע בד"ח הגה תקוע או מוגבל והגיע למסקנה שאין בכך צורך. עקב הטיסה בהחלקה ולמרות שהמטוס היה נשלט, הצוות החליט לסטות לנחיתה באתונה. הם לא הכריזו חירום. נחתו בשלום, בגישת ILS שבוצעה ללא קושי. אחרי נחיתה הראה להם נוסע צילום של המאזנת השמאלית, שהייתה תקועה בזווית כלפי מעלה, כל הטיסה. בדיקה של הטכנאים העלתה כי כבל, במערכת המאזנות, היה קרוע.

רשות החקירה של יוון, המדינה בה התרחשה התקרית, העבירה את הזכות לבצע את החקירה, לרשות ההולנדית, מדינת רישום המטוס. אלה קבעו כי מדובר בתקרית חמורה ולאחרונה פרסמו את הדוח הסופי.
ועדת החקירה קבעה כי הקרע בכבל, המוביל למאזנת שמאל, פגע בבטיחות הטיסה, בכך שגרם לפקודת גלגול קבועה שמאלה. המטוס נותר נשלט, שכן הצוות ניצל את שאר משטחי ההיגוי, בין היתר השתמש בהגה ומקזז הכיוון וגם השתמש במאזנת התקינה.
הקרע בכבל אירע בקטע שבין המאזנת וה- Feel and Centering Unit. לדברי החוקרים בדיקת ההגאים, שבוצעה על ידי הצוות לפני הסעה, לא הייתה יכולה לגלות את התקלה, עקב מיקום הכבל הקרוע (התצוגה של ההגאים במסך SYS אינה של המאזנת עצמה) ובכל מקרה הם סברו שהקרע התרחש אחרי הבדיקה.
החוקרים מצאו כי הכבל הקרוע הוא הכבל המקורי שסופק עם המטוס, בשנת 2000. רישומי פעולות תחזוקה העידו על כך שכל הבדיקות הנדרשות בוצעו, אולם החוקרים סבורים שאולי האזור לא שומן כראוי ולא הייתה על כך עדות בניירת.
עד כאן עיקרי המסקנות. מהדוח למדתי כי בבדיקת ההגאים שאנו מבצעים אנחנו לא רואים עדות על תנועת המאזנת עצמה, אלא רק כי מערכת הכבלים, בין הסטיק וה- Feel and Centering Unitזזה בחופשיות לשני הכיוונים… מפתיע.

כמה חשוב להכיר תיאוריה של השפעת הגאים, מה יכול לחפות על מה. במצב של מאזנת תקועה, שימוש בהגה הכיוון ובקיזוז כיוון, יכול לפצות על מומנט הגלגול. גם כוח לא סימטרי (לא נעשה בו שימוש בתקרית זו). מזכיר שבפרק 8 ב-FCTM יש סעיפים העוסקים בתקלות ומצבים שאינן מכוסים ב-NNC. בין היתר אווירודינמיקה בסיסית וידע מערכות. ה"בולט" הראשון בפרק זה אומר שאם היגוי הגלגול נפגע, שימוש בהגה הכיוון יכול לסייע להתגבר על פקודות גלגול לא רצויות (גם להיפך).