הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ינואר 26, 2024

כן נסע שלא התקפל, 16.1.2025

מטוס מדגם B772, של חברת United המריא מסאן דייגו לכיוון וושינגטון. כן הנסע הימני לא התקפל ונותר, ככל הנראה, נעול מטה. הצוות עצר טיפוס בגובה 23,000 רגל, כדי לטפל בתקלה ולהתייעץ עם מרכז התחזוקה. לאחר מכן טיפסו לגובה 31,000 רגל ופנו לנחיתה בדנבר.

למה לא התקפל כן הנסע? עלולות להיות מספר סיבות, אבל לצוות הטיסה זה לא משנה, אנחנו אמורים לתפעל את התקלה על פי החיוויים שלפנינו. כן נסע שלא התקפל, במערכת הרגילה, אינו יכול להתקפל. במטוסי בואינג, לא מקובל לבצע הורדה והרמה של כני הנסע כדי לנסות. זה יכול אולי לעבוד, אבל אנחנו עובדים לפי בד"ח. הבד"ח המתאים לתקלה כזו הוא GEAR DISAGREE. התנאי הוא שאחד או יותר מכני הנסע אינו במצב הידית. המטרה (Objective) של הבד"ח לא עוסקת בדרכים להרים את הגלגלים, אלא איך לנחות. בתרגום חופשי: להוריד את הגלגלים בעזרת המערכת המשנית או לנחות על כני הנסע שירדו. כפי שניתן לראות, הבד"ח פחות עוסק המצב של תקלה בקיפול, יותר בתקלה בהורדה, אבל זה הבד"ח. לגבי הרמה, הבד"ח אינו נותן שום הנחיות לפעולה. הוא רק נותן מידע לגבי תצרוכת דלק ואילו בד"חים לא לבצע. שם הוא נגמר. ההיגיון מאחורי זה הוא שהורדת הגלגלים היא פעולה הכלולה בתפעול הרגיל. מכאן שהצוות צריך להחליט לאן לטוס ומתי להוריד גלגלים. אם עדיין יהיה חיווי לא תקין, אחרי ההורדה, נהיה בסרט אחר. ברור שעם כן נסע אחד או יותר למטה, תצרוכת הדלק גבוהה יותר וביצועי הטיסה בכלל. לכן מן הסתם, ברוב המקרים לא נוכל להשלים את הטיסה ליעד, כפי שתוכננה. 

במאמר נכתב כי הצוות עצר טיפוס לטובת Troubleshooting וכדי להתייעץ עם תחזוקה איך להרים את הגלגלים. אני מבקש להזכיר את האזהרות שיש בספרות לגבי Troubleshooting. כאמור, כן נסע שלא התקפל (במטוס 777), לא יתקפל וזה לא משנה מה תחזוקה יגידו. למרכזי השליטה והתחזוקה יש תפקיד חשוב. ניתן להתייעץ איתם בהרבה מאד תחומים. לדוגמה-אם יש תקלה וזה לא חירום, לאן כדאי להפנות את המטוס ולנחות. יש די הרבה תחומים בהם לצוות יש את כל המידע הדרוש ואין שום עצה חיצונית שיכולה לסייע לו. לעיתים צוותים פונים למרכזי השליטה כדי להתייעץ ובעצם מחפשים "חלוקת אחריות". אין כזו. האחריות על הנעשה במטוס היא של הקברניט. אם יקבל עצה לא טובה ויפעל על פיה, הוא יהיה האחראי. אחד מסמנכ"לי המבצעים של אל-על, שפרש לפני כמה שנים היה אומר "אני לא מטיס מטוסים מהמשרד". יתרה מזו, כאשר אנחנו פונים להתייעץ עם גורם חוץ, אנחנו לרוב נעביר לו את הנתונים הנראים בעינינו חשובים לצורך קבלת החלטה או עצה. הם לא תמיד יהיו הנתונים המלאים ויתכן שהעצות יהיו מוטות, בהתאם. 

  • Incident: United B772 at San Diego on Jan 16th 2025, right main gear did not retract
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס