ירדו לחוף, 19.12.2024
מטוס מדגם B738, של חברת Norwegian, נחת על מסלול 25, בשדה התעופה Molde. המטוס גמר מסלול וירד אל הקרקע הרכה, לכיוון חוף הים הסמוך. למרבה המזל המטוס נעצר כ-15 מטר לפני המים. הנוסעים פונו באמצעות מגלשות איש לא נפגע. ככל הנראה לא נגרם נזק משמעותי.
שדה התעופה Molde ממוקם במערב נורבגיה. בשדה, הממוקם על שפת לשון ים (פיורד), יש מסלול אספלט אחד, בכיוונים 25/07 באורך 2,220 מטר. התקרית התרחשה בשעת ערב. שררו תנאי מזג אוויר חורפיים, רוח מערבית ושלג קל מעורב עם גשם. הטמפרטורות היו כ-3 מעלות והלחץ נמוך.
מעקב אחרי נתיב הטיסה של המטוס ובפרט הנחיתה, מרמז על כך שהמטוס הגיע מעט גבוה ונגע מאוחר. המהירות הקרקעית, באמצע המסלול, הייתה 152 קשר (הגובה לא מייצג במדויק, שכן הוא אמור להיות לפי לחץ סטנדרטי).

רשות החקירה של נורבגיה דיווחה כי המטוס עבר דרך מסך של שלג, ממש לפני חציית מסלול. אחרי נגיעה, הקברניט הבחין בכך שביצועי העצירה לא טובים.
כמה הערות. יתכן מאד שהכניסה לתוך מסך השלג, בפיינל קצר, היא זו שגרמה למטוס להגיע גבוה ולנחות עמוק. כניסה לגשם חזק ובמיוחד לשלג, עלולה לגרום לאשליות אופטיות ולשיבוש נתיב הטיסה. במצב כזה, אולי מוטב ללכת סביב ולנסות שוב (קל להגיד), אבל הינה המסלול לפנינו, אז בוא וננחת, נגמור עם זה כבר, יהיה בסדר.. תנאי מזג האוויר היו יכולים להיות רמז טוב למסלול חלק. משקעים, לרבות שלג, טמפרטורה מעט מעל האפס. במסלול קצר וחלק, אין "שפיל". צריך לנחות במקום ובנתונים, אחרת חישוב ביצועי העצירה לא שווה כלום. אם המטוס עומד לגעת עמוק או מהיר, מוטב ללכת סביב (קל להגיד). בסופו של דבר המטוס נעצר, על קרקע רכה אבל לא מדי (לא שקע) ולא נכנס למי הים. המנועים עבדו, המטוס לא ניזוק, האם יש צורך לבצע פינוי חירום דרך מגלשות? אולי להמתין, עם הנוסעים, במטוס החם לסולמות? דילמת הקברניט. פינוי חירום הוא תהליך הטומן בחובו סיכונים, הוא רק טוב יותר מאשר להישרף או להיחנק בתוך המטוס (על כך בסיפור הבא..).