זה הקטן גדול יהיה, 9.6.2024
מטוס מדגם A320, של חברת Austrian, היה בהנמכה לוינה, בחציית גובה 20,000 רגל, כאשר נכנס לברד כבד. הברד גרם לנזק משמעותי למטוס, שבר לחתיכות את הראדום, פגע בחלונות תא הטייסים ובמשטחים נוספים. הצוות הכריז חירום והמשיך לנחיתה "על עיוור". ככל הנראה עצרו על המסלול, כי לא יכלו להסיע, במצבם של החלונות.

חברת התעופה דיווחה שהמטוס עבר דרך סופת ברד, שלא נראתה במכ"מ. לא הייתי שם, אבל אני בספק גדול לגבי אמיתות הדיווח. כידוע מכ"מ מזג אוויר עובד על החזרים המתקבלים מנוזלים (טיפות מים מעל קוטר מוגדר) או גופים הנמצאים באוויר. ברד כבד בוודאי מספק החזרים כאלה. חשוב לזכור שעננות אנכית עלולה להתפתח בקצב מהיר, בפרט בתנאים של חום ולחות. זרמי אוויר לח עולים במהירות, מגיעים לגובה בו הלחות קופאת והופכת לגושי קרח, הנופלים מטה. כך שגם ענן הנראה לכאורה תמים, עלול להתפתח במהירות לענן מסוכן, עם חיתחות משמעותי וברד. לא כדאי לעבור בתוך ענן כזה, אבל גם מתחתיו לא ממש מומלץ.