התרסקות מטוס מטען בגישת מכשירים, 24.11.2024
מטוס מטען מדגם B734, של חברת Swiftair (בשירות DHL), היה בגישת ILS למסלול 19 בשדה התעופה של Vilnius, כאשר הנמיך מתחת לקו הגלישה והתרסק, באזור מיושב. אחד הטייסים נהרג, השני ניצל ויחד עימו שני נוסעים.
ככל הידוע, המטוס הגיע מכיוון דרום מערב והצטרף בפניה ימנית לתהליך ILSZ19. הוא חלף במעט את ציר המסלול, אבל תפס את ה-LOC. כאשר המטוס היה 4 מייל מהמסלול, הוא הועבר לתדר המגדל. התדר שניתן להם נשמע לא מאד ברור והם אישרו זאת, עם טעות באחת הספרות. אלו היו הדברים האחרונים שנשמעו מהצוות. הם לא קראו על תדר המגדל וזה נתן להם אישור נחיתה "על עיוור". המטוס פגע בקרקע 0.8 מייל לפני המסלול, באזור מיושב. מעקב אחרי נתיב הטיסה, באתר Flightradar24, מראה גישה שנראית, על פניה, מיוצבת, כאשר שיעור ההנמכה עולה במעט לקראת הסוף. זוהי התמונה האחרונה:

התאונה בוודאי תיחקר. למרבה המזל, אחד הטייסים נותר בחיים ואפשר יהיה לתחקר אותו.
מזג האוויר: METAR EYVI 250320Z 18017KT 9999 OVC007 01/M01 Q1020 TEMPO OVC005
על פניו לא נראה בעייתי. רוח מסלול, ראות טובה מתח לבסיס ענן 500 רגל. תנאי התקרחות.
התהליך עצמו הוא סטנדרטי, עם קו גלישה של 3 מעלות. גובה סף המסלול 649 רגל.
הערה קטנה, אולי קשורה, אולי לא. מהנתונים ומההקלטות עולה שבמענה להוראה לעבור למגדל הצוות טעה בתדר. קורה שטועים, לא שומעים טוב, משיבים משהו שגוי ומיד עוברים, כך שהפקח/בקר, לא מספיק אפילו לומר Negative ולתקן (בהנחה שהוא מבחין בטעות). הדבר עלול ליצור עומס עבודה רגעי, בקטע קריטי, דקה לנחיתה בתנאי מכשירים. כשזה קורה בנתיב, לרוב יש זמן ואין סיכון ממשי. כאשר זה קורה בקטע קריטי והצוות מתחיל לעסוק בזה, זה מסוכן מאד, בפרט אם עברנו כבר להטסה ידנית וה-PF מסיח דעתו מההטסה, מסתכל על פאנל הרדיו ומנסה לעזור. תדר המגדל כתוב על הדפית וכדאי להכינו מראש. כך גם יקל עלינו לזהות טעות. בכל מקרה כדאי לחכות שניה, לפני שעוברים לתדר החדש, לתת צ'אנס לבקר לשמוע ולתקן.