הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 29, 2024

התרסקות כתוצאה מפגיעת טיל, 25.12.2024

מטוס מדגם E190, של חברת התעופה Azerbaijan, יצא לטיסה מבאקו לגרוז'ני (צ'צניה, רוסיה). טיסה קצרה, כ-300 מייל. בתחילה נמסר כי הוא לא הצליח לנחות שם, כתוצאה ממזג אוויר, למרות שה-METAR לא מראה את זה וככל הנראה, הסיבה הייתה אחרת לחלוטין. המטוס ביקש לסטות לנחיתה במחצ'קלה, (דגסטן), על שפת הים הכספי (זה השדה בו פורעים מקומיים ניסו לעשות לינץ' לנוסעי מטוס שהגיע מישראל, אנשים נחמדים בסך הכול). נתיב הטיסה לא ברור, שכן באזור יש שיבושי קליטת GPS וכתוצאה מכך שידורי ADS-B לא רציפים. נמסר בתחילה כי לא יכול היה לנחות, עקב ערפל, אבל גם שם ה-METAR לא מרמז על זה. הצוות פנה לכיוון Aktau (קזחסטן) הממוקמת על הגדה המזרחית של הים הכספי, במרחק כ-180 מייל ממחצ'קלה. בנקודה כלשהי, מעל הים הכספי, המטוס החל לשדר קוד 7700, מצב חירום. ככל הנראה הצוות גם הכריז חירום. לא ברור כרגע מה כללה ההכרזה. נתיב הטיסה התגלה על המסכים, כאשר הוא לא יציב ומזגזג (זה כנראה הנתיב האמיתי שהמטוס ביצע). נתוני הגובה והמהירות היו לא יציבים, יתכן כתוצאה מפגיעה במכשירי טיסה. המטוס הגיע לקרבת השדה, שם עשה נתיב בצורת "שמיניה", כנראה כדי להתארגן לנחיתה. בסופה פנה לצלע סופית. בכניסה לפיינל, הצוות איבד שליטה על המטוס וזה צלל אל הקרקע והתרסק, מעט לפני המסלול. למרבה המזל יש ניצולים, אולם נספרו לפחות 38 הרוגים, מבין 67 יושבי המטוס. שני הטייסים נהרגו. 

ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט התפרסמו סרטונים, המראים את המטוס, בגובה יחסית נמוך, כאשר נראה שהצוות נאבק על השליטה בו. המטוס עם גלגלים מטה, מטפס ומנמיך חליפות, עד הפניה לפיינל, שם הוא איבד שליטה. בחלקם נראה פתח שירות פתוח, בירכתי המטוס. 

חורים של רסיסים, אופייניים לפיצוץ של טיל קרקע אוויר, התגלו באזור ירכתי המטוס. שלטונות קזחסטן הכריזו רשמית כי המטוס נפגע מטיל רוסי. כידוע, רוסיה נמצאת במצב מלחמה עם אוקראינה. שני הצדדים מבצעים מתקפות הדדיות, לרבות של כטב"מים. אצבע עצבנית על ההדק, של מערכות הגנה האווירית, כבר הפילו מטוסים בעבר (כפי שהופל מטוס אוקראיני ליד טהרן, מטוס מלזי מעל אוקראינה ועוד). הנשיא פוטין כבר הודה כי בעת שהמטוס עשה דרכו לגרוז'ני, היה חשש למתקפה של כטב"מים אוקראינים ונורה עליו טיל קרקע אוויר, בטעות טרגית. הטיל, מסוללת Pantsir, גרם לו נזק, אולם לא הפיל אותו. הצוות פנה לנחיתה בשדה המשנה מחצ'קלה, אולם על אף העובדה שהמטוס היה בחירום, הרוסים לא אפשרו לו לנחות שם והיפנו אותו לאקטאו. שמועות מרושעות אף מרמזות על כך שהרוסים קיוו שהמטוס יתרסק בים, כך שסימני הפגיעה יטושטשו. 

פגיעה שכזו, במערכות המטוס, עלולה להביא לבעיות שליטה ולרוב גורמת להתרסקות מידית, כך שבמידה וזה אכן התרחיש, רק נס, או תפעול יוצא דופן של הצוות, הצליחו להביא את המטוס לאזור המסלול ולהציל לפחות חלק מהנוסעים. מזכיר קצת את התרסקות United 232, ב-19.7.1989 בין המסלולים של Sioux City. באותה תאונה, התפרקות טורבינה במנוע שבזנב, גרמה לחיתוך הצינורות ההידראוליים של כל המערכות ואיבוד ההיגוי ההידראולי. הצוות הצליח, באופן מופלא ממש, להטיס את המטוס בעזרת כוח המנועים, אל מסלול. בתאונה נהרגו אמנם 112 בני אדם, אבל 184 ניצלו, ביניהם אנשי הצוות.

רשות החקירה של קזחסטן חוקרת את ההתרסקות וכבר הזמינה נציגים מרשויות חקירה רלוונטיות להשתתף. ביניהן מדינת הרישום (אזרבייג'אן), מדינת התכן ויצור המטוס (ברזיל), והמדינה המייצרת את המנועים. ממשלת טורקיה גם היא שלחה חוקרים לסייע לחקירה, לבקשת רשות החקירה. ;

מה שעולה מהאירוע המצער, הוא שהצוות, קברניט Igor Kshnyakin וק"ר Aleksandr Kalyaninov פעלו באופן הרואי, בתנאים קשים והצליחו להציל לפחות חלק מהנוסעים. שני הטייסים והמש"בית Hokuma Aliyeva נהרגו. שתי דיילות נוספות נפצעו קשה.

  • Accident: Azerbaijan E190 near Aktau on Dec 25th 2024, touched down off runway
  • Accident Embraer ERJ-190AR 4K-AZ65, Wednesday 25 December 2024
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס