התקרחות קטלנית? 9.8.2024
כולנו הזדעזענו למראה הסרטונים, בהם נראה מטוס ATR-72 מסתחרר לאיטו, עד התרסקות. שאלנו את עצמנו מה יכול היה לגרום למטוס נוסעים, אמין בדרך כלל, לאבד שליטה ולהיכנס לסחרור, תופעה נדירה במטוסי נוסעים. נשמעו רמזים על כך שאבדן השליטה היה קשור להתקרחות, שכן המטוס חלף באזור עליו הייתה אזהרת התקרחות חמורה (Severe Icing). השבוע פרסמה רשות החקירה של ברזיל דוח ראשוני, עובדתי. המידע מתבסס על הקלטות ה-CVR ונתוני ה-DFDR. להלן כמה מהממצאים המרכזיים שעלו בו. החוקרים עוד אמורים לעבד את החומר ולגבש מסקנות. על המטוס היו 58 נוסעים וארבעה אנשי צוות. המטוס שוגר MEL עם PACK אחד מושבת, מה שהגביל את גובה השיוט ל-17,000 רגל.
14 דקות אחרי המראה הצוות הפעיל את מערכת הרחקת הקרח של המדחפים (כנראה נותרה פועלת לאורך כל הטיסה). בחציית גובה 13,000 רגל התקבלה התרעת התקרחות במערכת הזיהוי של המטוס. הצוות הפעיל את המערכת להרחקת קרח מגוף המטוס AIRFRAME DE-ICING.
אחרי 40 שניות נשמע Chime בתא ומדברי הטייסים נראה כי הייתה הודעת תקלה במערכת הרחקת הקרח מהגוף. המערכת הופסקה. בהמשך התרעת ההתקרחות פסקה. לאחר מכן, במשך 13 דקות, המערכת התריעה על התקרחות והפסיקה פעמיים (מזכיר שהמערכת להרחקת קרח מהגוף כבר הופסקה קודם, עקב הודעת התקלה).
אחרי כ-40 דקות, כשהמטוס התקרב ליעד, התקבלה שוב התרעה על התקרחות. אחרי דקה וחצי נפסקה ולאחר מכן הופיעה שוב. זמן קצר לאחר מכן, הק"ר (שימש PM) יצר קשר עם מבצעי החברה ביעד, לתיאומים שונים הקשורים בהגעה. דיילת התקשרה מהקבינה והצוות ביקש ממנה להמתין, כי היו עסוקים. אחרי דקה, התרעת ההתקרחות פסקה והק"ר התפנה לדבר עם הדיילת ולקבל ממנה נתונים נדרשים לצורך העברתם לתחנת היעד.
זמן קצר לאחר מכן, התקבלה שוב התרעת התקרחות בגוף המטוס. בזמן זה הקברניט נתן נאום לנוסעים על ה-PA, לגבי ההגעה ליעד. לאחר קבלת ההתרעה, הופעלה שוב המערכת נגד התקרחות בגוף המטוס AIRFRAME DE-ICING (מזכיר שזו הופסקה שעה קודם עקב הודעת תקלה).
זמן קצר לאחר מכן, כאשר המטוס שייט ב-191 קשר, הופיעה התרעת CRUISE SPEED LOW. באותו זמן הק"ר בדיוק סיים לדבר עם תחנת היעד. בדוח לא כתוב אם הצוות עשה משהו בעקבות ההתרעה הזו (מה שאומר שכנראה לא עשו דבר). שניות בודדות לאחר קבלת ההתרעה, הקברניט החל בתדריך לגישה. במקביל התנהלה תקשורת חוץ והעברה לערוץ בקרת הגישה. בתא נשמע Chime. לא צוין בדוח מה הוא היה (מזכיר שבפעם הקודמת זו הייתה התרעת תקלה במערכת הרחקת התקרחות). הצוות הפסיק את מערכת מניעת ההתקרחות.
הצוות עבר לקשר עם בקרת הגישה והבקר הנחה אותם לשמור גובה 17,000 עקב תנועה. הצוות אישר ואמר שהם מוכנים להנמכה, כשיתאפשר. במהירות 184 קשר התקבל שוב Chime בתא, במקביל להופעת הודעת DEGRADED PERFORMANCE. הקברניט המשיך בתדריך לגישה. הק"ר העיר על כך שיש הרבה התקרחות. המערכת להרחקת התקרחות הופעלה שוב (מזכיר שוב שבתחילת הטיסה הופסקה עקב הודעת תקלה).
הבקר הנחה אותם לפנות לנקודה הנמצאת על נתיב ההצטרפות. המטוס פנה ימינה. במהירות 169 קשר התקבלה התרעת INCREASE SPEED. זמן קצר לאחר מכן החלו להישמע קולות רמים ורעידות בגוף המטוס והופיעה התרעת הזדקרות. המטוס איבד שליטה, נכנס לסחרור, עד פגיעה בקרקע.
עד כאן הנתונים. על פניו נראה שהמטוס התקרח, כנראה באופן לא אחיד, מה שגרם לגרר, אולי לא מאוזן ופגיעה בביצועים, עד הזדקרות. יתכן שהצוות הסתמך על מערכת הרחקת התקרחות, למרות שהוא עצמו הפסיק אותה בתחילת הטיסה עקב תקלה. הצוות קיבל שלל התרעות הקשורות לביצועים ולא עשה איתם דבר. הם היו עסוקים בשיחה ארוכה עם תחנת היעד ובתדריך לגישה.