הקפת ראיה, 7.4.2024
מטוס מדגם B738, של חברת ANA, ביצע הקפת ראיה לשדה התעופה Yanogo ביפן. במהלך הפניה לצלע בסיס, התקבלה התרעת EGPWS. הצוות הלך סביב, ביצע הקפה נוספת ונחת בשלום.
שדה התעופה Yanogo כולל מסלול אחד, בכיוון 07/25, באורך 8,202 רגל. לשדה יש מספר גישות מכשירים. למסלול 25 יש ILS וגם VOR. למסלול 07 יש גישות RNP וגם VOR. בעת התקרית נשבה רוח מזרחית-צפון מזרחית קלה.
חדי העין יבחינו בכך שיש בתצלום 3 הקפות… המטוס הגיע מכיוון צפון מזרח, בשעה 21:00 מקומי בערך. הוא נכנס להקפה ראשונה, ממנה הלך סביב, ככל הנראה כי פנה מוקדם לצלע בסיס והגיע גבוה לפיינל. את עם הרוח להקפה השנייה ביצע בגובה 900 רגל. לצלע בסיס הוא פנה, ככל הנראה בזמן, אבל התחיל להנמיך עוד בסוף עם הרוח, כך שאת הפניה לצלע בסיס התחיל כבר בהיותו בגובה 475 רגל. באמצע בסיס הגיע (על פי נתוני המכ"מ) לגובה 125 רגל… הלך סביב לגישה שלישית. את צלע עם הרוח השלישית ביצע כבר בגובה 1350, פניה לצלע בסיס מאוחר יותר ונכנס לפיינל מסודר.
תנאי מזג האוויר היו טובים ואפשרו, בוודאי, ביצוע הקפת ראיה. זה שהתנאים אפשרו זאת, עדיין לא אומר שזה רעיון טוב לעשות זאת ואם כן, למה לא לבצע Visual Traffic Pattern, בגובה נורמלי (1,500 רגל), עם פניה נוחה לצלע סופית? למה לעשות Circle-to land בגובה נמוך, אם זה לא נדרש? בסוף, הרצון לקצר תהליכים ולא לצאת לגישת מכשירים ארוכה (עזבו שהתנאים אפשרו גישת ILS ישירה עם רוח גב קלה) הביא לכך שהצוות ביצע 3 הקפות וגם כמעט נכנס לקרקע.