הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ינואר 26, 2024

המראה עם מצב מדפים שגוי, 26.6.2024

מטוס מדגם Dash-8, של חברת Sunstate, המריא משדה התעופה של Horn Island, עם מדפים במצב 5 במקום 15, שנדרשו על פי חישוב הביצועים. התקרית החמורה נחקרה על ידי רשות החקירה של אוסטרליה ATSB וזו פרסמה את הדוח הסופי שלה לאחרונה. 

להלן הגורמים שתרמו לתקרית:

  • הק"ר בחר במדפים 5, במקום מדפים 15, שנדרשו מחישוב הביצועים.
  • הצוות עשה, לכאורה, את כל הפעולות הסטנדרטיות, במסגרת ההכנה ליציאה, אולם לא זיהו את מצב המדפים השגוי, לפני המראה. יתכן שהסיבה הייתה התנהגות אוטומטית של הצוות, שהורגל לכך שמצב 5 משמש למרבית ההמראות.
  • מצב המדפים המופחת פגע בביצועי הטיפוס ובהפרדה פוטנציאלית ממכשולים.

עד כאן עיקרי הדוח. זה אמנם קרה Down Under ובסוג מטוס שאינו מופעל בארץ, אבל תקרית דומה עלולה לקרות גם אצלנו, בדיוק מאותן סיבות. הרגלים, שגרה ושאננות. במטוסי 737 (לדוגמה) מצב המדפים שנמצא בשימוש במרבית ההמראות הוא 5. מצב מדפים מוגדל משפר את ביצועי המסלול אולם פוגע בביצועי הטיפוס. יחד עם בחירת מצב מדפים, מגיע גם סט שונה לגמרי של כוח ומהירויות. שימוש בסט מהירויות וכוח שאינו מתאים למצב המדפים, עלול לקרב את המטוס להזדקרות אחרי המראה. יש עוד השפעות לטעות כזו, לא זה המקום לנתח את כולן.

יש מטוסים בהם אם נבחר מצב מדפים שלא לפי מה שמתוכנת ב-FMC נקבל התרעה. יש מטוסים (כגון 737) בהם אין התרעה כזו. עלינו לבנות לעצמנו הגנות, מפני כניעה להרגלים. מפני מצב בו אנחנו עונים תשובות אוטומטיות לצ'קליסט (Five Green Light), בלי לבדוק מה מצב המערכות בפועל. יש שיטות אישיות שונות. יש את שיטת הכוס ההפוכה (רצוי ריקה). יש המציבים סמן על מצב המדפים ב-FMC, יש אחרות. יציאה לטיסה נראית לחלקנו משהו שגרתי. השגרה עלולה להרוג.

  • Incorrect configuration involving Bombardier DHC-8, VH-QOI, Horn Island Airport, Queensland on 26 June 2024
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס