הכנסת רגל לא רצונית, 27.10.2023
מטוס מדגם A320 של חברת Edelweiss היה בריצת המראה, על מסלול 32 בציריך, כאשר המטוס החל להיסחף שמאלה בפראות. הצוות השתלט על המטוס והפסיק המראה, במהירות גבוהה. במהלך הפסקת ההמראה אחד הצמיגים התפוצץ. בקישור יש סרטון די מדהים של ההמראה.
על התקרית הזו כתבתי כבר בתחילת נובמבר 2023, אז תיארתי את מה שהתרחש ושיערתי מה יכול היה לגרום לתקרית הקשה. שיערתי אז, שמישהו מהטייסים ביצע תיקון מוגזם לרוח, אולי אפילו השתמש בבלם שמאל, במהירות גבוהה. כתבתי כי במצב שבו הקצין הראשון מטיס, לעיתים הוא עלול לבצע פעולות שהקברניט לא מודע להן רק לתוצאותיהן.
לאחרונה דלפו לתקשורת פרטים מתוך חקירה פנימית של התקרית, בפרט מתוך עדותו של הקצין הראשון. המטוס המריא על 32 והרוח הייתה חזקה משמאל (מכיוון 250). מתברר שהוא ביצע בתחילה תיקון לרוח, עם רגל ימין. לאחר מכן עבר לבצע תיקון עם רגל שמאל. המטוס החל לסטות שמאלה, מה שהצריך צ'ק נגדי, אולם מסיבה לא ברורה הוא הוסיף לחץ על דוושת שמאל, מה שגרם למטוס לסטות. הוא המשיך להכניס רגל שמאל יותר ויותר. כאשר התעשת והבין את טעותו, החליף במהירות רגליים. במקביל לכך הקברניט, שלא הבין מה קורה, לקח והפסיק המראה.
אנחנו בני אדם ולעיתים אנחנו עושים פעולות שאין לנו הסבר טוב להן וכשהן לא ממש מצליחות (הפוך, גוטה) אז עוד מגבירים. אלא מה, אנחנו שניים בתא, מה שאמור לחפות על החולשות, הקבועות וגם הזמניות. האם אנחנו "יושבים" על ההגאים? האם אנחנו מרגישים מה הטייס השני עושה, בפרט עם הרגליים? התערבות מוקדמת של הקברניט הייתה יכולה למנוע את הדרמה. לפעמים מילה מספיקה, לפעמים צריך ממש להתערב ולקחת. מה אם הקברניט הוא זה שטועה? מתפקידו של הק"ר, PM, לראות ולהעיר על זה.