הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 3, 2023

הייתה או לא הייתה אש? 7.11.2023

מטוס מדגם B789  של חברת Ethiopian,  המריא מדיס אבבה לכיוון רומא. בחציית גובה 20,000 רגל, הצוות דיווח שיש להם בעיות באחד המנועים (GEnx) והם חושדים שיש להם אש.. הצוות כיבה מנוע והחזיר את המטוס לנחיתה באדיס. נחתו בשלום.

אני לא מכיר "חשד" לאש. או שיש חיווי אש או שאין. יש הגדרה מהי אש, כזו שבעקבותיה עושים בד"ח, מכבים את המנוע ומושכים ידית. החיוויים כוללים פעמון (Cut the Bell), הידלקות הנורה האדומה על ידית האש והודעת FIRE ENG  (במטוסים בהם יש EICAS). יש לעשות את הפעולות המיידיות, מהזיכרון, אבל רק כאשר מופיעה הודעה, יפתח בלחיצה הצ'קליסט האלקטרוני המתאים. מערכת הזיהוי כוללת לופים במעטפת הסגורה של המנוע Nacelle. בלון כיבוי האש מתיז את תכולתו לאותו החלל הסגור. אם אין חיווי אש, האש, אם קיימת, נמצאת במקום אחר, אולי בצנ"פ, אולי בכונס, אולי בליבת המנוע. אולי זה בכלל הבזקים הנובעים מהזדקרות מדחס, נחשול, נזק אחר. ביצוע בד"ח אש, במקרה כזה ושחרור בלון, לא יעזור כלום. החומר אינו משמש למניעה, רק לדיכוי אש קיימת, בחלל סגור. אולי התקלה היא כזו שמחייבת בעצמה כיבוי מנוע, אבל לא בהכרח בפעולות מידיות מהזיכרון ולא בהכרח משיכת ידית, שלה יש תוצאות רבות, אולי לא חיוניות. סיכום: יש תהליך אבחון  תקלה. במקרה של אש במנוע, החיוויים די ברורים (במקרה של Severe Damage פחות חד משמעיים). בעקבות הזיהוי מתפעלים את התקלה המתאימה.

נקודה נוספת שכדאי לשים לב אליה היא ביצועים. אדיס הוא שדה גבוה מאד. קרוב ל-8,000 רגל. הטייסים האתיופים מיומנים בתפעול שם, אבל ביצועי מטוס אינם תלויים במיומנות הטייסים. בשדה גבוה הביצועים מוגבלים. זה יכול להשפיע על ביצועי מסלול, ביצועי הליכה סביב (מטפסים לגובה 14,500..) ועוד. יש מכשולים גבוהים באזור השדה, ה-MSA גבוה מאד, צפונית מהשדה מגיע עד 17,000 רגל. אנחנו לא מתפעלים בשדות בגובה כזה, השדה הכי גבוה שלנו הוא יוהנסבורג (5,600 רגל), אבל בהחלט יתכן מצב שמטוס בנתיב יאלץ לבצע נחיתת חירום באדיס.

  • Incident: Ethiopian B789 at Addis Ababa on Nov 7th 2023, engine shut down in flight (avherald.com)
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס