הייתה או לא הייתה אש? 7.11.2023
מטוס מדגם B789 של חברת Ethiopian, המריא מדיס אבבה לכיוון רומא. בחציית גובה 20,000 רגל, הצוות דיווח שיש להם בעיות באחד המנועים (GEnx) והם חושדים שיש להם אש.. הצוות כיבה מנוע והחזיר את המטוס לנחיתה באדיס. נחתו בשלום.
אני לא מכיר "חשד" לאש. או שיש חיווי אש או שאין. יש הגדרה מהי אש, כזו שבעקבותיה עושים בד"ח, מכבים את המנוע ומושכים ידית. החיוויים כוללים פעמון (Cut the Bell), הידלקות הנורה האדומה על ידית האש והודעת FIRE ENG (במטוסים בהם יש EICAS). יש לעשות את הפעולות המיידיות, מהזיכרון, אבל רק כאשר מופיעה הודעה, יפתח בלחיצה הצ'קליסט האלקטרוני המתאים. מערכת הזיהוי כוללת לופים במעטפת הסגורה של המנוע Nacelle. בלון כיבוי האש מתיז את תכולתו לאותו החלל הסגור. אם אין חיווי אש, האש, אם קיימת, נמצאת במקום אחר, אולי בצנ"פ, אולי בכונס, אולי בליבת המנוע. אולי זה בכלל הבזקים הנובעים מהזדקרות מדחס, נחשול, נזק אחר. ביצוע בד"ח אש, במקרה כזה ושחרור בלון, לא יעזור כלום. החומר אינו משמש למניעה, רק לדיכוי אש קיימת, בחלל סגור. אולי התקלה היא כזו שמחייבת בעצמה כיבוי מנוע, אבל לא בהכרח בפעולות מידיות מהזיכרון ולא בהכרח משיכת ידית, שלה יש תוצאות רבות, אולי לא חיוניות. סיכום: יש תהליך אבחון תקלה. במקרה של אש במנוע, החיוויים די ברורים (במקרה של Severe Damage פחות חד משמעיים). בעקבות הזיהוי מתפעלים את התקלה המתאימה.
נקודה נוספת שכדאי לשים לב אליה היא ביצועים. אדיס הוא שדה גבוה מאד. קרוב ל-8,000 רגל. הטייסים האתיופים מיומנים בתפעול שם, אבל ביצועי מטוס אינם תלויים במיומנות הטייסים. בשדה גבוה הביצועים מוגבלים. זה יכול להשפיע על ביצועי מסלול, ביצועי הליכה סביב (מטפסים לגובה 14,500..) ועוד. יש מכשולים גבוהים באזור השדה, ה-MSA גבוה מאד, צפונית מהשדה מגיע עד 17,000 רגל. אנחנו לא מתפעלים בשדות בגובה כזה, השדה הכי גבוה שלנו הוא יוהנסבורג (5,600 רגל), אבל בהחלט יתכן מצב שמטוס בנתיב יאלץ לבצע נחיתת חירום באדיס.