האם רצוי לחבוש מסכות? 12.7.2023
מטוס מדגם A388, של חברת British Airways, המריא מיוהנסבורג לכיוון לונדון. בחציית גובה 25,000 רגל לערך, 120 מייל צפונית מהשדה, הצוות הכריז חירום ודיווח על עשן וריח חזק של משהו שרוף בתא הטייסים ובקבינה. הצוות התחיל מיד בהנמכה ופנה לאחור, לנחיתה על מסלול 21R. לא התקבלו כל הודעות תקלה על ה-ECAM. במהלך ההנמכה, הצוות לא חבש מסכות. הטייס הנוסף במושב המשקיף שאל את הקברניט האם עליהם "להגן על עצמם" וזה השיב לו שהוא יכול לעשות זאת, אבל "הם בסדר". הצוות החזיר את המטוס לנחיתה, על מסלול 21R, נעצר על המסלול, כיבה מנועים ולאחר מכן נגרר לעמדת החניה. לא היו נפגעים.
ועדת החקירה פרסמה את הדוח הסופי שלה. הגורם לריח החריף שהתפשט בתא הנוסעים וגם בתא הטייסים היה כשל ב-ACM (PACK).
הנושא לדיון הינו חבישת מסכות. בשום שלב הצוות הפעיל לא חבש מסכות, למרות שהם עצמם הריחו ריח חריףburning smell Acrid בתא. הקברניט אמר שהוא חש בטוח, הרגיש בנוח והסביר שלא חשב שהערך שישיג מחבישת מסכות שווה את המחיר של פגיעה מסוימת בתקשורת ובמודעות המצבית. הוא הנחה את הטייס המשקיף שאם יחוש שיש בכך צורך, שיציף את זה בתא.
ב-NNC של תקלות אש עשן וריח רשום לחבוש מסכות, על 100% חמצן, אם נדרש As needed. מה זה אם נדרש? לשיקול הצוות. מובן שאם יש עשן בגאלי האחורי, אין ערך בחבישת מסיכות בקוקפיט, אבל אם צוות הטייסים עצמו מריח ריח חריף של משהו שרוף? יש סוגים שונים של זיהומי אוויר, חלקם נראים לעין (עשן), את חלקם ניתן רק להריח. אם יש acrid burning smell בתא, אז האוויר מזוהם. לפעמים ההשפעה של הזיהום לא ניכרת בתחילה וכאשר היא כבר ניכרת, זה יכול להיות מאוחר. מה המחיר של חבישת מסכות, מול הסיכון שבהימנעות מכך?