דפיקת זנב במילנו, 9.7.2024
מטוס מדגם B773, של חברת Latam, המריא ממילנו, לסאו פאולו. מניח שאתם זוכרים את הסרטונים, בהם המטוס נראה "גורר" את הזנב על המסלול. ועדת החקירה האיטלקית פרסמה דוח ראשוני קצר. הממצאים בו מעניינים, אם כי לא מפתיעים.
נפתח בהרכב הצוות. שוב. טייס מתאמן (כנראה לפיקוד) בכיסא שמאל ובוחן בכיסא ימין, ששימש PF. משקל המטוס בהמראה היה כ-328 טון. הביצועים שחושבו והוזנו ל-FMC היו:
– Flaps 5°
– Thrust 56°
– V1 [decision speed]145 kt
– VR [rotation speed]149 kt
– V2 156 kt
אל תשאלו אותי מה זה נתון הכוח, יתכן שמדובר על Assumed temperature.
הרוטציה התחילה במהירות 153 קשר ומצב האף הגיע ל-8.2 מעלות, במהירות 166 קשר, שם התקבלה התרעת שפשוף זנב לראשונה. המטוס ניתק מהמסלול ב-180 קשר.
חישוב ביצועים שנערך בחברת התעופה, אחרי התאונה, למשקל 328 טון, העלה את הנתונים הבאים:
– Flaps 5°.
– Thrust 38°.
– V1 173 kt.
– VR 181 kt.
– V2 186 kt.
מן הסתם הצוות ביצע טעות משמעותית בחישוב ביצועי ההמראה (אולי 100 טון?). גם כאן, נתונים לא סבירים, שעברו את מסננת ההיגיון והסבירות של הצוות ואת כל הבקרות שיש בתהליך.
נמשיך לעקוב ונמתין לדוח הסופי. אני מקווה שנוכל ללמוד משהו על ביצועי האנוש, שהביאו צוות כשיר (ובכיר) לטעות משמעותית כזו. מזכיר שטעויות מסוג זה קרו גם בחברות אחרות, אפילו אצלנו.