בריחה טרמית של סוללת ליתיום, 18.6.2024
מטוס מדגם B733, של חברת ALK, המריא משדה תעופה בקונגו, כאשר הצוות קיבל התראת אש בתא המטען (לא נמסר איזה). הצוות החזיר את המטוס לנחיתה בשדה המוצא. אחרי נחיתה תא המטען נבדק ונמצאה מזוודה אחת עם סימני חום ובתוכה סוללת גיבוי Lithium Ion עם סימנים של בריחה טרמית.
סוללות ליתיום במטוסים (ובכלל) מהוות סכנת אש ממשית. בכל חברת תעופה מסודרת יש הוראות באשר לנשיאת סוללות, כחלק מציוד מיטלטל או בנפרד. ישנן סוללות שאסור לשלוח לבטן המטוס ויש לשאת אותן בכבודת היד. גם כאשר יש בריחה טרמית בסוללה בקבינה, זה אתגר עצום לטפל בה. לעיתים עלול להיווצר מצב בו נוסע אכן מחזיק סוללת גיבוי בתיק היד, אולם בעלייה למטוס הוא נאלץ להיפרד מהתיק ולשלוח אותו לבטן המטוס. האם ברגע לחוץ זה, ממש לפני סגירת הדלתות, הצוות ו/או הנוסע זוכרים שיש סוללה בתיק?
כידוע, בריחה טרמית של סוללת ליתיום עלולה להוביל לאש, שאותה לא ניתן לכבות באמצעים רגילים, רק על ידי בידוד וקירור. אלה החדשות הרעות. הטובות הינן שלא הסוללה המתחממת תפיל מטוס, אלא, חלילה כאשר אש תאחז בציוד שמסביב. כאן יש "יתרון" מסוים לתא המטען, שכן ביצוע פעולות של אש/עשן בתא המטען אמורות לבודד את התא מאספקת אוויר ולהזרים גז כיבוי, שאמור לדכא אש ולמנוע ממנה להתפשט. בכל מקרה של אש בתא מטען, מעבר לביצוע מהיר ויעיל של הפעולות הרשומות בבד"ח, יש חשיבות עצומה להבאת המטוס לנחיתה זריזה. בבד"ח אש בתא המטען יש אזהרה לצוותי הקרקע שלא לפתוח את תא המטען עד שהנוסעים ואנשי הצוות ירדו מהמטוס. זאת, כדי שזרימת אוויר רווי חמצן, לתא המטען שהיה מבודד, לא תביא להתפרצות האש, כאשר יש עדיין נוסעים וצוות במטוס.