בעיה בחיווי מצב כני הנסע, 24.12.2023
מטוס מדגם B738, של חברת Sun Express הטורקית, היה בדרכו לנחיתה באמסטרדם. כאשר הצוות הוריד גלגלים, לא התקבלה תצוגה של 3 ירוקים. הצוות הלך סביב. הצוות ביצע הורדת גלגלים במערכת המשנית, אולם התצוגה לא השתנתה. הצוות יזם מעבר נמוך מול המגדל, כדי לקבל מידע. המגדל דיווח כי כני הנסע נראים בחוץ. נחת בשלום. אחרי בדיקה של שירותי ההצלה, המטוס הסיע לעמדה. מידע לא בדוק מציין כי שתי מערכות תצוגת מצב כני הנסע לא עבדו, כך שהצוות לא יכול היה לקבוע מה מצב כני הנסע.
לא ברור לגמרי מהמאמר מה בדיוק הייתה הבעיה, האם שתי המערכות של נוריות גלגלים, זו שמראה ירוקים ואדומים והנוספת, שבפנל העליון שמראה רק ירוקים, לא עבדו בכלל, או שבשתיהן לא הייתה תצוגה של נעילת מטה של אחד מכני הנסע. אם שתי המערכות לא עבדו בכלל, זו תקלה חריגה ביותר. אם המערכת לא עובדת, אין לזה בד"ח. צריך לפעול בהגיון. מעבר מול המגדל יכול לתת בטחון מסוים. על התרגיל הזה של מעבר מול המגדל כבר כתבתי בהרחבה בעבר. אל-על אינה "מעודדת" ביצוע כזה. יתרונותיו מועטים, לרוב וחסרונותיו רבים. אחד מהם זה שהוא לוקח זמן ודלק. היצרן מזהיר, באופן כללי, מביצוע Troubleshooting וגם מהאפשרות שבמהלך ביצוע צעדים כאלה, הצוות עלול להסיח את דעתו ממצב הדלק. בכל מקרה, אם יש ספק באשר למצב כני הנסע, מוטב ללכת לכיוון המחמיר, להכריז חירום, להכין קבינה לנחיתת חירום. יש בד"ח לנחיתה על חלק מכני הנסע או כאשר כולם מעלה. אפשר להשתמש בו, בהתאם צורך.