בלמים חמים, 23.12.2023
מטוס מדגם A319, של חברת American Airlines, המריא משארלוט לכיוון פנסקולה. כאשר המטוס הגיע לגובה 15,500 רגל, הצוות הודיע על רצונם לחזור לנחיתה בשדה המוצא, עקב "בלם נגרר" בהמראה (כנראה בלם תפוס שהתחמם). הם לא רצו להסתכן עם מצב הבלמים ביעד ולכן החליטו לחזור.
יש מטוסים רבים בעולם, שיש להם חיווי על טמפרטורות בלמים, בין השאר למטוסים מדגם זה. בצי 737 שלנו יש לחמישה מטוסים BTMS, לשאר אין. בתרשימים: תצוגת גלגלים ב-Airbus 319, תצוגת BTMS במטוסי 737.
בלם תפוס בנחיתה עלול לגרום לתקר בגלגל או להתחממות עם סכנה לאש. במקביל, הבלם עלול להגיע לספיגת האנרגיה המרבית שלו כך שיכולת הבלימה שלו תיפגע. בעקרון, במצב כזה רצוי להגיע לנחיתה במשקל קל, עד כמה שאפשר, כדי לא להכביד על הבלמים. אורך הנתיב בין שדה המוצא והיעד כ-430 מייל, טיסה של כשעה, מכאן שככל הנראה המטוס לא היה כבד מאד בהמראה (לא הרבה דלק), מה שלא אומר כלום על משקל הנחיתה, שכן על המטוס היו 134 נפשות. אם אני יכול להיכנס לראשו ולשיקוליו של הקברניט, הרי שזה בוודאי העדיף לחזור לשדה המוצא, שהוא שדה ראשי, עם ארבעה מסלולים, הארוך בהם 10,000 רגל, מאשר לטוס לשדה היעד, שהוא שדה הרבה פחות מרכזי ואורך שני מסלוליו הצולבים 7,000 רגל בלבד. מניח שגם שירותי הכיבוי וההצלה ושירותי התחזוקה עדיפים בשארלוט.