אש במנוע, 2.12.2023
מטוס מדגם B772, של חברת התעופה הפקיסטנית, המריא על מסלול 07R בקראצ'י (OPKC). זמן קצר אחרי המראה התקבלה התראת אש באחד המנועים. הצוות כיבה מנוע והחזיר את המטוס לנחיתה, על המסלול ההופכי 25L. בדרך הם טיפסו לגובה 3,000. זמן הטיסה הכולל מהמראה ועד נחיתה היה 16 דקות.
שדה התעופה של קראצ'י ממוקם בדרום פקיסטן, סמוך לחוף הים. גובהו מעל פני הים 100 רגל. לשדה שני מסלולים מקבילים, בכיוונים 07/25. המסלול הדרומי ארוך יותר-3,400 מטר, הצפוני 3,200 מטר. הטרמינלים ממוקמים דרומית מהמסלולים. אין מכשולים משמעותיים בסביבות השדה.
כאשר אנחנו חושבים על המראה, תקלה וחזרה אל המסלול ההופכי, מן הסתם התמונה המצטיירת בדמיוננו הינה של "טיפת דמעה" (Tear Drop). בדקתי מה הנתיב שהמטוס ביצע, באתר Flightradar24. מתברר שהמטוס פנה לכיוון דרום מערב אחרי המראה, טיפס ורק כאשר היה דרומית מהשדה, פנה בחזרה לכיוון צפון מזרח והצטרף למסלול ההופכי. מדוע הצוות החליט לבצע פניית 180 ולא להמשיך ב"עם הרוח" לנחיתה על מסלול 07R?
כך נראה הנתיב:
מוזר? אולי לא כל כך. מזג האוויר באותה שעה היה:
OPKC 020000Z 03004KT 4000 FU NSC 18/08 Q1017 NOSIG
למסלולי 07 יש גישות RNP, עם מגבלת ראות 2,400 (למסלול הצפוני), 2,300 (למסלול הדרומי). למסלולי 25 יש גישות ILS, כאשר לדרומי המינימה סטנדרטית R550, לצפוני R1200. סביר להניח שהצוות המקומי העדיף לבצע גישת ILS, על מנוע אחד ולא גישת RNP, שהראות הנדרשת בה לא טובה בהרבה מהראות המדווחת. זה לא האריך משמעותית את הטיסה (גם ככה לוקח מספר דקות להתארגן), אבל סייע לצוות לבצע גישה מסודרת ונוחה, גם אם היה רכיב רוח גב קל.
כאשר מטוס נמצא במצב חירום, הוא אמנם לא "בן יחיד" אבל הוא מקבל עדיפות תעבורה, על פני אחרים. בשדות בהם אין עומס תעבורה גדול (לעיתים גם בכאלה שכן, תלוי בדחיפות), הצוות יכול לבקש את המסלול והגישה הנוחים לו ולאו דווקא ללכת עם הזרם. נדרשת קבלת החלטות בלו"ז קצר של הצוות, להגדיר לעצמנו מה אנחנו מעדיפים ולבקש את זה מהבקר. לכו תדעו, אולי אפילו נקבל מה שאנחנו רוצים.
בתרגיל הסימולטור הנוכחי יש LOS. יש תרחישים העשויים להביא צוות לבצע Diversion. לפעמים המסלול בשימוש, בשדה אליו פונים, הוא בכיוון המנוגד לכיוון ממנו אנחנו מגיעים. לדוגמה, אם אנחנו מנמיכים ממערב למזרח והמסלול בשימוש הוא 27, אולי הצוות יכול לבקש את 09, כמובן בתנאי שתנאי מזג האוויר והגישה למסלול זה מתאימים וזה לא יוצר עומס עבודה גבוה מדי.