אם כבר מדברים על תקלות כני נסע ובדיקות ראיה… 23.4.2024
מטוס מדגם MD82, של חברת Dana, הצטרף לנחיתה בלאגוס (ניגריה). את ריצת הנחיתה סיימו מחוץ למסלול, "על האף". דוח חקירה ראשוני מתאר מה היה שם (על ה"למה" עוד יעבדו).
המטוס נכנס לגישה על מסלול 18L והצוות הוריד גלגלים, כרגיל. הק"ר היה PF והקברניט PM. בהורדת הגלגלים התקבלו שני ירוקים ואדום קדמי. הצוות מיד ביצע הרמה והורדה, אבל התוצאה הייתה זהה. הם ניסו מיד הורדה בחירום, אבל ללא הצלחה, נותר אדום קדמי (כן חברים, כל זה בפיינל אחד). מכיוון שלא הצליחו להשיג שלושה ירוקים, הלכו סביב (כנראה ללא קיפול גלגלים).
כאשר הודיעו על הליכה סביב, ביקשו לבצע מעבר נמוך מול המגדל ושהפקח האחראי ינסה לראות אם כן הנסע הקדמי נעול מטה. כך נעשה והפקח אמר להם שכן הנסע נראה מטה.
הצוות המשיך בהליכה סביב ונכנס לגישה נוספת, אחרי שעיינו ב-QRH. הם אמרו לפקח הגישה שהייתה להם איזו בעיה והם ביקשו לבדוק אותה ועכשיו זה נראה בסדר (מזכיר שעדיין היה אדום..). הצוות נכנס לגישה נוספת לאותו מסלול וכאשר הגיעו להורדת מדפי נחיתה, קיבלו התראת תצורה, שהמשיכה עד הנגיעה במסלול (Landing Gear Configuration).
הנחיתה הייתה רגילה, עם שימוש במעצורי אוויר ורברסרים. עם הורדת האף למסלול החל המטוס לרעוד, כן הנסע קרס ולצוות אבדה השליטה על המטוס, שירד מהמסלול. עם העצירה הקברניט כיבה מנועים והורה על פינוי חירום, דרך חלק מהפתחים. כל הנוסעים והצוות התפנו בשלום. למטוס נגרם כמובן נזק.
לא מכיר את דגם המטוס ולא יודע אם פעולה כלשהי הייתה גורמת לכן הנסע הקדמי לרדת, אבל על פי התיאור הזה, יש כמה דברים שכדאי לדון בהם. ראשית, האם מותר בדגם המטוס (ב-737 לדוגמה אזור) לבצע הרמה והורדה של כני הנסע, אם אין אינדיקציה לנעילת מטה של כל כני הנסע? הצוות הזה עשה זאת. אנחנו יודעים שלרוב מורידים גלגלים בערך 2 דקות לפני נגיעה והפיינל הוא קטע קריטי שכדאי בו להתרכז בהטסה. האם זה סביר, בפיינל, אחרי שלוקח כמה שניות לצוות להבין שלא ירדו לו כל כני הנסע, לבצע הרמה, הורדה ותפעול מערכת הורדה בחירום? אולי כדאי ללכת סביב ולבצע את ה-QRH כראוי? בנוסף לכל אלה-ביצוע מידי של מעבר נמוך מול המגדל. האם זה מהלך בטוח? כבר כתבתי על זה בפסקה אחרת בידיעון זה, המידע המתקבל לא רק שעלול להיות חסר ערך, הוא עלול להיות מזיק. במקרה הזה הצוות קיבל כנראה סוג של ודאות שכן הנסע נעול מטה, כאשר הוא היה אכן למטה, אבל לא נעול. לא ברור האם הצוות עשה הכנות לנחיתה ללא כן נסע קדמי ואיזו הכנת קבינה לנחיתה נעשתה כאן, האם נעשתה הכנה לנחיתת חירום או לא? יש כאן הרבה שאלות, אבל מעליהן נקודה אחת חשובה-החפזון מהשטן. משהו משתבש, אין נעילת כן נסע, זה הזמן ללכת סביב, לבצע QRH כמו שצריך. להתייחס לאינדיקציות שיש בתא, כי הן המחייבות. במקרה הזה נגרם נזק קל ולא נפגע איש, אבל מקרה אחר, דומה, עלול להיגמר הרבה יותר גרוע.