הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
מאי 23, 2024

אם כבר מדברים על תקלות כני נסע ובדיקות ראיה… 23.4.2024

מטוס מדגם  MD82, של חברת Dana, הצטרף לנחיתה בלאגוס (ניגריה). את ריצת הנחיתה סיימו מחוץ למסלול, "על האף". דוח חקירה ראשוני מתאר מה היה שם (על ה"למה" עוד יעבדו).

המטוס נכנס לגישה על מסלול 18L והצוות הוריד גלגלים, כרגיל. הק"ר היה PF והקברניט PM. בהורדת הגלגלים התקבלו שני ירוקים ואדום קדמי. הצוות מיד ביצע הרמה והורדה, אבל התוצאה הייתה זהה. הם ניסו מיד הורדה בחירום, אבל ללא הצלחה, נותר אדום קדמי (כן חברים, כל זה בפיינל אחד). מכיוון שלא הצליחו להשיג שלושה ירוקים, הלכו סביב (כנראה ללא קיפול גלגלים).

כאשר הודיעו על הליכה סביב, ביקשו לבצע מעבר נמוך מול המגדל ושהפקח האחראי ינסה לראות אם כן הנסע הקדמי נעול מטה. כך נעשה והפקח אמר להם שכן הנסע נראה מטה.

הצוות המשיך בהליכה סביב ונכנס לגישה נוספת, אחרי שעיינו ב-QRH. הם אמרו לפקח הגישה שהייתה להם איזו בעיה והם ביקשו לבדוק אותה ועכשיו זה נראה בסדר (מזכיר שעדיין היה אדום..). הצוות נכנס לגישה נוספת לאותו מסלול וכאשר הגיעו להורדת מדפי נחיתה, קיבלו התראת תצורה, שהמשיכה עד הנגיעה במסלול (Landing Gear Configuration).

הנחיתה הייתה רגילה, עם שימוש במעצורי אוויר ורברסרים. עם הורדת האף למסלול החל המטוס לרעוד, כן הנסע קרס ולצוות אבדה השליטה על המטוס, שירד מהמסלול. עם העצירה הקברניט כיבה מנועים והורה על פינוי חירום, דרך חלק מהפתחים. כל הנוסעים והצוות התפנו בשלום. למטוס נגרם כמובן נזק.

לא מכיר את דגם המטוס ולא יודע אם פעולה כלשהי הייתה גורמת לכן הנסע הקדמי לרדת, אבל על פי התיאור הזה, יש כמה דברים שכדאי לדון בהם. ראשית, האם מותר בדגם המטוס (ב-737 לדוגמה אזור) לבצע הרמה והורדה של כני הנסע, אם אין אינדיקציה לנעילת מטה של כל כני הנסע? הצוות הזה עשה זאת. אנחנו יודעים שלרוב מורידים גלגלים בערך 2 דקות לפני נגיעה והפיינל הוא קטע קריטי שכדאי בו להתרכז בהטסה. האם זה סביר, בפיינל, אחרי שלוקח כמה שניות לצוות להבין שלא ירדו לו כל כני הנסע, לבצע הרמה, הורדה ותפעול מערכת הורדה בחירום? אולי כדאי ללכת סביב ולבצע את ה-QRH כראוי? בנוסף לכל אלה-ביצוע מידי של מעבר נמוך מול המגדל. האם זה מהלך בטוח? כבר כתבתי על זה בפסקה אחרת בידיעון זה, המידע המתקבל לא רק שעלול להיות חסר ערך, הוא עלול להיות מזיק. במקרה הזה הצוות קיבל כנראה סוג של ודאות שכן הנסע נעול מטה, כאשר הוא היה אכן למטה, אבל לא נעול. לא ברור האם הצוות עשה הכנות לנחיתה ללא כן נסע קדמי ואיזו הכנת קבינה לנחיתה נעשתה כאן, האם נעשתה הכנה לנחיתת חירום או לא? יש כאן הרבה שאלות, אבל מעליהן נקודה אחת חשובה-החפזון מהשטן. משהו משתבש, אין נעילת כן נסע, זה הזמן ללכת סביב, לבצע QRH כמו שצריך. להתייחס לאינדיקציות שיש בתא, כי הן המחייבות. במקרה הזה נגרם נזק קל ולא נפגע איש, אבל מקרה אחר, דומה, עלול להיגמר הרבה יותר גרוע.

  • Accident: Dana MD82 at Lagos on Apr 23rd 2024, runway excursion (avherald.com)
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס