אם זה לא מצליח, להמשיך לנסות? 6.9.2023
מטוס מדגם B738, של חברת Virgin Australia, נכנס למצב מוזר (Upset), בחציית גובה 37,000 רגל, בטיפוס לגובה השיוט. איך זה קרה? הק"ר היה PF. באותו שלב הוא ישב בכיסאו, אמנם לא עם הידיים על ההגאים, אבל בשליטה על ההטסה, דרך הטייס האוטומטי. הקברניט, שהיה PM, ענה לצלצול מהקבינה, כאשר דיילת ביקשה להיכנס לתא. עוד הוא משוחח עם הק"ר, הוא הפנה את ראשו לכיוון דלת התא ושלח את ידו למפסק הקפיצי של פתיחת הדלת. באופן מוזר, הדלת לא נפתחה. הוא המשיך לנסות, במשך 8 שניות, עד שהמטוס "בעט" ואיבד שליטה. התברר כי במקום המפסק של פתיחת הדלת, בהיסח הדעת הוא אחז בבוחר קיזוז הגה הכיוון, סובב וסובב שוב ושוב.. הטייס האוטומטי ניסה להילחם על מקומו, באמצעות המאזנות, עד שנכנע והמטוס נכנס להטיה חריגה. אחרי איבוד השליטה הצוות הכריז UPSET וניסה לאזן את המטוס. הם לא הבינו מה גורם למטוס להתנהג כפי שהתנהג, לא הבינו מאיפה האסימטריה ואף חשדו באבדן מנוע. רק לאחר כדקה, כאשר ה-PF ביקש מה-PM לסייע לו לאזן את המטוס, בעזרת קיזוז הגה הכיוון, התברר שהמקזז היה הרחק בצד. הקיזוז הוחזר למצב אפס והדרמה הסתיימה (המבוכה, לעומת זאת תישאר לעד).
כך נראה הפנל שנמצא בין הטייסים (באל-על הסידור מעט שונה ובמרבית מטוסי הצי יש לחצן לפתיחת הדלת). כפי שניתן לראות, המפסקים/ בוחרים, לא ממש דומים וגם לא ממש קרובים, אבל כשרוצים, אפשר גם בזה לטעות.

תקרית דומה התרחשה לפני מספר שנים בחברת ANA היפנית, במטוס B737. אז, כאשר הק"ר היה בתא, הקברניט ביקש לשוב מהשירותים.
אנא. כשרוצים להזיז בוחר, או מפסק בתא, מוטב להסתכל עליו ולראות מה עושים ואם זה לא מצליח מיד, לא להתעקש, להסתכל, אולי זה לא המפסק הנכון…