הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
דצמבר 1, 2024

אם זה לא מצליח, להמשיך לנסות? 6.9.2023

מטוס מדגם B738, של חברת Virgin Australia, נכנס למצב מוזר (Upset), בחציית גובה 37,000 רגל, בטיפוס לגובה השיוט. איך זה קרה? הק"ר היה PF. באותו שלב הוא ישב בכיסאו, אמנם לא עם הידיים על ההגאים, אבל בשליטה על ההטסה, דרך הטייס האוטומטי. הקברניט, שהיה PM, ענה לצלצול מהקבינה, כאשר דיילת ביקשה להיכנס לתא. עוד הוא משוחח עם הק"ר, הוא הפנה את ראשו לכיוון דלת התא ושלח את ידו למפסק הקפיצי של פתיחת הדלת. באופן מוזר, הדלת לא נפתחה. הוא המשיך לנסות, במשך 8 שניות, עד שהמטוס "בעט" ואיבד שליטה. התברר כי במקום המפסק של פתיחת הדלת, בהיסח הדעת הוא אחז בבוחר קיזוז הגה הכיוון, סובב וסובב שוב ושוב.. הטייס האוטומטי ניסה להילחם על מקומו, באמצעות המאזנות, עד שנכנע והמטוס נכנס להטיה חריגה. אחרי איבוד השליטה הצוות הכריז UPSET וניסה לאזן את המטוס. הם לא הבינו מה גורם למטוס להתנהג כפי שהתנהג, לא הבינו מאיפה האסימטריה ואף חשדו באבדן מנוע. רק לאחר כדקה, כאשר ה-PF ביקש מה-PM לסייע לו לאזן את המטוס, בעזרת קיזוז הגה הכיוון, התברר שהמקזז היה הרחק בצד. הקיזוז הוחזר למצב אפס והדרמה הסתיימה (המבוכה, לעומת זאת תישאר לעד). 

כך נראה הפנל שנמצא בין הטייסים (באל-על הסידור מעט שונה ובמרבית מטוסי הצי יש לחצן לפתיחת הדלת). כפי שניתן לראות, המפסקים/ בוחרים, לא ממש דומים וגם לא ממש קרובים, אבל כשרוצים, אפשר גם בזה לטעות.

תקרית דומה התרחשה לפני מספר שנים בחברת ANA היפנית, במטוס B737. אז, כאשר הק"ר היה בתא, הקברניט ביקש לשוב מהשירותים.

אנא. כשרוצים להזיז בוחר, או מפסק בתא, מוטב להסתכל עליו ולראות מה עושים ואם זה לא מצליח מיד, לא להתעקש, להסתכל, אולי זה לא המפסק הנכון…

  • In-flight upset involving Boeing 737-8FE, VH-YQR, 143 km west of Ballina/Byron Gateway Airport, New South Wales on 6 September 2023
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס