אם אדם נופל ממטוס באמצעי הלילה…5.1.2024
טוב, אף אחד לא באמת נפל, אבל אם מישהו היה זקוק להוכחה, למה רצוי להישאר חגורים במושבים, באה התאונה (בעצם תקרית, כי איש לא נפגע והנזק מזערי) המוזרה הזו.
מטוס מדגם Boeing 737-9 MAX, של חברת Alaska, המריא, בשעת ערב, מנמל התעופה של פורטלנד, אורגון. כאשה המטוס חצה גובה 14,830 רגל בטיפוס, השתחרר ממקומו פאנל, בצידו השמאלי האחורי של המטוס והתעופף. למטוס נגרמה בריחת דיחוס מהירה. הצוות חבש מסיכות, הנמיך לגובה 10,000, הכריז חירום והחזיר את המטוס לנחיתה. לא היו נפגעים. חולצה של נוסע, שישב במושב האמצעי בשורה 26 נשאבה החוצה…
הפאנל שהשתחרר הוא "פלאג" המותקן במקום פתח יציאת חירום. מי שמכיר את מטוסי 737 מסדרה 900 או Max-9, הרי מדובר במטוסים ארוכים, שיכולים להכיל מעל 200 נוסעים. במטוסים עם תצורת מושבים המכילה את המספר המרבי (כמו ב-Ryanair), מותקנות שתי יציאות חירום נוספות, (אחת מכל צד) בערך באמצע הדרך שבין הכנף והדלתות האחוריות. במטוסים בהם התצורה והתפוסה מצומצמות יותר (כמו אצלנו באל-על), מותקן במקום פאנל, המבטל את היציאה הזו וחוסם אותה. מובן שהפאנל הזה אמור להיות מעוגן היטב למקומו, חלילה שלא ישתחרר ויעוף, כפי שקרה כאן. ככל הנראה שמדובר על הרכבה לקויה, עם בקרת איכות לא מספיק טובה, שכן המטוס נכנס לשירות פחות מחודשיים לפני התקרית הזו. ה-FAA כמובן קרקעו את כל סדרת המטוסים לביקורת. הפאנל עצמו נמצא בשלמותו בחצר של בית מגורים. למרבה המזל איש לא נפגע מנפילתו.
תרשים של הפלאג, כפי שפורסם על ידי NTSB
החקירה בעיצומה ויש לה חשיפה תקשורתית עצומה. עוד אירוע שלא מוסיף כבוד לחברת בואינג. נמשיך לעקוב. בינתיים, יש כאלה שמתאימים את מתקני האימון..
קישור לסרטון של ה-NTSB שצולם במהלך החקירה: