אישור מיוחד? 20.9.2024
מטוס מדגם B738, של חברת התעופה הבוליביאנית, המריא משדה התעופה של לה פז. כאשר המטוס הגיע לגובה 16,000 רגל, הצוות החליט לחזור לנחיתה, שכן המטוס לא בנה דיחוס כראוי.
שדה התעופה El Alto, המשרת את הבירה La Paz, הוא שדה די גבוה… הכי גבוה שאפשר. הוא נחשב לשדה התעופה הבינלאומי הגבוה ביותר בעולם. גובהו מעל פני הים 13,325 רגל (מעט יותר מאורך המסלול, 13,123 רגל).
מגבלת הגובה הרגילה להמראה ונחיתה, למטוסי B737NG הינה 8,400 רגל. מן הסתם, מכיוון שמדובר בשדה הבית של החברה, יש להם אישור מיוחד. האם היצרן גם עשה התאמות למטוסים?
מדובר באתגר מקצועי לא פשוט. מעבר לכך שביצועי המטוסים מושפעים דרמטית, עם העלייה בגובה, מדובר בתפעול לא שגרתי של מערכת הדיחוס. המטוס על הקרקע לא מדוחס. גובה הקבינה המרבי, בשיוט בטיסה רגילה, הינו 8,000 רגל. משמע שמיד אחרי המראה, הקבינה צריכה להנמיך משמעותית. אמנם התושבים באזור מורגלים לגובה רב, אבל לא כל מי שנמצא במטוס הוא תושב. במטוס 737 רגיל, המסכות נופלות אוטומטית, כאשר גובה הקבינה עולה מעל 14,000 רגל, האם היצרן כייל גובה אחר?