איבוד קשר רדיו, 18.4.2024
מטוס מדגם A359, של חברת JAL, היה בהצטרפות לסאפורו, כאשר כשלו שלושת מכשירי הקשר VHF שלו. הצוות ביצע את הנהלים של איבוד קשר רדיו (מה הם?), המשיך לנחיתה וקיבל אישור נחיתה באמצעות פנס ירוק. נחת בשלום, בתוך 40 דקות מתחילת האירוע.
מהמאמר עולה כי איבוד הקשר חל כבר בחציית גובה 25,000 בהנמכה. מעקב אחרי הנתיב באתר Flightradar24, מראה כי הצוות כייל 7600, על הטרנספונדר, הקוד לאיבוד קשר רדיו, בחציית גובה 15,000 רגל. הם טסו לכיוון השדה בגובה זה, הנמיכו במהלך שני סיבובי ריתוק , לאחר מכן יצאו דרומה והצטרפו לתהליך הגישה.
איבוד קשר רדיו טוטאלי הוא אירוע יחסית נדיר. לא תמיד הנוהל של השדה או המדינה מכסה בדיוק את הנקודה בה האירוע מתחיל. לאחרונה התרחש אירוע דומה, למטוס אל-על בגישה לציריך, כאשר היו כבר בהכוונת מכ"מ לגישה. הצוות כייל 7600 ואחרי זמן קצר של שמירת הכיוון, פנה לפיינל ונחת. מתקיים תחקיר, מטעם אגף בטיחות.
כיול קוד 7600 בהקדם, הוא פעולה מאד חשובה, שכן הוא מבהיר למגדל או ליחידות הבקרה שלא מדובר בטעות תמימה בתדר, אלא איבוד קשר אמיתי. משם, ליחידות הבקרה יש נהלים ברורים מה לעשות. באזור ההקפה הם אמורים, בגדול, לצפות לבלתי צפוי ופשוט לפנות דרך למטוס, עד לנחיתתו. לאחר מכן להוביל אותו לעמדת החניה.
