אבדן קשר רדיו, 11.11.2023
אירוע נדיר. מטוס מדגם B764, של חברת United, המריא משדה התעופה של וושינגטון לכיוון ברצלונה. כאשר המגדל ביקש להעביר את המטוס לתדר העזיבה, לא התקבל מענה מהמטוס. הפקח ניסה ליצור קשר גם דרך תדר חברת התעופה, אך ללא מענה. בחציית גובה 2,600, הצוות כייל קוד 7600 על הטרנספונדר. הצוות הצליח לשלוח הודעת ACARS על כך שאין להם קשר רדיו. עצרו טיפוס בגובה 10,000 רגל, פנו בחזרה לכיוון מערב, נכנסו לריתוק כדי לרוקן דלק וחזרו לנחיתה.
איבוד כולל של קשר רדיו דו כיווני הוא נדיר. מה עושים במצב של איבוד קשר רדיו? יש שדות (אמסטרדם לדוגמה) בהם יש הוראות מה לעשות כמעט בכל מצב. יש שדות בהם יש הוראות על הדפיות השונות. ישנם שדות רבים (בן גוריון בכללם) בהם לא כתוב כלום, צריך לפעול על פי הנוהל הבינלאומי או המדינתי. בישראל ההנחיה היא לפעול על פי כללי ICAO. אלה מופיעים בפרק EMERGENCY בג'פסן. לגבי IMC יש תוספות מפורטות, כפי שניתן לקרוא בנהלים המדינתיים בג'פסן (הבדלים מ-ICAO או נהלים מיוחדים למדינה). יש שם הוראות מדויקות לגבי אופן הפעולה בהצטרפות ובעזיבה לישראל האופן כללי ולנתב"ג באופן ספציפי.
"דע שאתה לבדך, אין איש מלבדך ואין איש יודע מה מצבך, לכן חשוב בהגיון".. אמנם המשפט נכתב על תקלת חשמל כללית בפוגה, אבל הסיומת הולמת. בכיול 7600 הבקרה יודעת על מצבך ושאין לך קשר. מצפה שתחזור לנחיתה, רואה לאן אתה טס, יודעת שכנראה תבצע המתנה לרוקן דלק. היא תדאג לפנות לך דרך. במקביל, אפשר לנסות ליצור קשר בדרכים אחרות-HF, SATCOM. במטוסים בהם יש אינטרנט, אפשר גם דרך האינטרנט. הודעות ACARS שבהיעדר קשר VHF יעבדו על SATCOM במטוסים בהם יש כזה. יש מצבים שאפשר גם לקלוט משהו בסלולרי. כדאי להכיר את נהלי החירום, אבל בסופו של דבר להפעיל את חוק ההיגיון.