הפסקת המראה ופינוי חירום, 10.1.2025
מטוס מדגם B753, של חברת Delta, החל בריצת המראה, על מסלול 09L באטלנטה. תנאי מזג האוויר היו קשים, מסלול מושלג ומזוהם. במהירות 85 קשר קרקעי לערך, הצוות הפסיק המראה, עקב תקלה במנוע, שטרם פורסם בדיוק מה הייתה (כנראה במנוע ימין). אחרי העצירה, הצוות הורה על פינוי חירום. הנוסעים והצוות התפנו, על המסלול המושלג, דרך כל המגלשות. בתהליך נפצעו 4 בני אדם. הנוסעים שהו מעל חצי שעה בין המסלולים המושלגים, עד שהוסעו לטרמינל.
לא ברור בדיוק על איזו תקלה הופסקה ההמראה ומה גרם לקברניט להורות על פינוי. יש דיווחים על כך שכוחות הכיבוי הגיעו למקום ואחד מראשי צוות הכיבוי הודיע לצוות על להבה, במנוע ימין. בסרטונים ובאין ספור תצלומים מהתקרית, לא נראית אש וגם לא ממש עשן, אולם יש סרטון (באחד הקישורים למטה) בו נראה כי כבאית מתיזה קצף לתוך מנוע ימין. הנוסעים מתפנים, דרך המגלשות, אל המסלול המושלג (עוד סיבה למה לא לצאת לטיסה עם סנדלים).
כמה מילים על החלטה לבצע פינוי חירום. ההחלטה היא תמיד של הקברניט, על בסיס הנתונים שבידיו. יש מצבים בהם אנשי צוות קבינה רשאים להכריז על פינוי, אני לא מתייחס למצבים אלה כרגע. מזכיר כי פינוי חירום הוא תהליך מסוכן, שהוא רק יותר טוב מאשר להישרף או להיחנק בתוך המטוס. לכן, ההכרזה עליו צריכה להגיע רק כאשר המצב במטוס מסכן את הנוסעים. אם הצוות מקבל דיווח חיצוני על להבה באחד המנועים, על הקרקע (לא במהלך התנעה), יש לנו כיום NNC העונה על כך. ENGINE FIRE ON THE GROUND. והתנאי: An engine fire is observed.
במצב כזה, הבד"ח מורה לצוות לעצור, לסגור מצערות ולהצמיד בלמי חניה. לאחר מכן להודיע לקבינה. לא כתוב בדיוק מה, אבל יש להניח שהכוונה היא להורות לצוות הקבינה והנוסעים להישאר ישובים, עד להחלטה אחרת, בכדי להפגין שליטה באירוע. לאחר מכן הבד"ח מורה לכבות מנוע, באמצעות ברז הדלק ולהמשיך במשיכת ידית האש. הבד"ח מורה גם לשחרר בקבוק כיבוי אש, בלי קשר אם יש או אין אינדיקציה (פעמון, מנורה, הודעת EICAS) על אש… בשלב הבא מגיעה ההחלטה על פינוי חירום, כן או לא.
ה-NNC הזה הוא מה שיש לנו כיום ב-QRH וככזה הוא גם מחייב, למרות שהוא מציב שאלות מהותיות וקשות. האם זה הגיוני למשוך ידית אש ולשחרר בקבוק כיבוי, בלי אינדיקציה? זה מה שכתוב. אם לא יועיל, לא יזיק, בתנאי שזה לא Tail Pipe Fire. על סמך מה מתקבלת החלטה על פינוי חירום? אם יש אינדיקציה של אש וזו כבתה, זה סימן. אם אין, מן הסתם היא גם לא תכבה, מה זה אומר? אנחנו מסתמכים על דיווחים מבחוץ. אם כבאים דיווחו על להבה בתוך אחד המנועים, האם זו סיבה לעשות פינוי חירום? הרי הכבאית עומדת מול המנוע ומן הסתם יש לכבאים יכולת לטפל במצב?
לא מתכוון לבקר או לקבוע מה נכון היה לעשות במקרה הזה, לא הייתי שם. רק מבקש להציב כמה סימני שאלה, דילמות שעלולות לתפוס אותנו מחר בבוקר. בסופו של דבר, הקברניט צריך לבחור בדרך הפעולה שהוא חושב שהיא הבטוחה ביותר למטוס וליושביו.




