הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
מרץ 9, 2025

הפסקת המראה ואש בעקבותיה, 30.9.2023

מטוס מדגם  Boeing 737-9 MAXשל חברת United, המריא מדנבר לבוסטון. הצוות הבחין שהמטוס לא מאיץ כפי שציפו והפסיקו המראה. אחרי העצירה, המגדל דיווח להם על אש ועשן מהצד הימני של המטוס (בתחילה הייתה סברה שזה מהמנוע). הצוות  הכריז חירום. כוחות הכיבוי וההצלה הגיעו וטיפלו באש, שנבעה מהבלמים, בשני כני הנסע. עקב העובדה שלא הייתה שום אינדיקציה של אש והכבאים טיפלו בה, הקברניט החליט לא לבצע פינוי חירום. הנוסעים והצוות הורדו בעזרת מדרגות ניידות והוסעו לטרמינל. בבדיקה שנערכה למטוס, לאחר מכן נמצא כי צמיגים 1-2 התרוקנו לגמרי. צמיגים 3-4 נפרדו מהג'נטים שלהם וקרעים מהם התעופפו ופגעו בגוף המטוס בכמה נקודות. ה"גדם" השתפשף על המסלול וניזוק קשה. מעטפת מנוע ימין השתפשפה על המסלול וניזוקה. נגרמו עוד נזקים למבנה, לרבות נזקי אש וחום. 

התקרית נחקרה על ידי NTSB ולאחרונה פורסם הדוח. מדהים. מתברר שכשהצוות הגיע לטיסה, הם הבינו שמשקל המטוס יהיה גבוה מביצועי המסלול הנדרשים, כתוצאה מגובה השדה (5,500 רגל) והטמפרטורה החיצונית. הטיסה תוכננה על פי טמפרטורה מסוימת, אבל בפועל זו הייתה גבוהה בשתי מעלות. משגר הטיסה הוציא תוכנית חדשה, בה הורדו 1,000 ליברות מטען. גם זה לא הספיק והחברה נאלצה להוציא תוכנית נוספת, שכללה הורדת עוד 1,000 ליברות מטען כולל 8 נוסעים… גם זה לא הספיק. בשיחה עם המשגר, אמר הקברניט שיש להם, במצב שנוצר, עודף של 1,000 ליברות דלק (כ-400 ק"ג). תוכנית הטיסה האחרונה שהוצאה שיקפה כמות דלק מוגדלת להסעה, שאותה היה צורך לשרוף לפני ההמראה, כדי לעמוד במגבלות הביצועים. 

כך יצאה הטיסה לדרכה, כאשר החל מהתנעת המנועים ועד ההתיישרות, הצוות עקב אחרי המשקל. כדי לשרוף את הדלק, הצוות הסיע לאט, עם כוח מנוע מוגבר ולחץ נגדי על הבלמים… בסופו של דבר הגיעו למסלול. הם המתינו עוד כ-15 דקות עד שהמשקל "התכנס" למגבלת הביצועים ואז התיישרו והמריאו… ככל הנראה, הטמפרטורה של הבלמים הגיעה לערך כזה שהם נתפסו וכך ההאצה בהמראה הייתה איטית מהדרוש, דבר שהצוות זיהה והפסיק המראה. התוצאות לפניכם:

בתשאול אחרי התקרית הצוות טען שלא הייתה להם אינדיקציה על טמפרטורת בלמים גבוהה ושהם הורגלו למטוסים שיש להם חיווי (BTMS) כאשר למטוס הספציפי לא היה.

הסיבה המשוערת לתאונה, על פי החוקרים, הייתה התחממות יתר של הבלמים, עקב הסעה בכוח גבוה מול בלמים, בניסיון לשרוף דלק, כדי להגיע למשקל ההמראה המרבי. כתוצאה מכך פרצה אש בגלגלים בהמראה. 

כשאתה חושב שכבר קראת וראית הכול, תמיד יהיה מי שיפתיע אותך…להסיע עם כוח מנוע מול בלמים? זו בהחלט המצאה מעניינת. ה-15 דקות הנוספות היו הקש ששבר את גב הגמל, כי כידוע (למי שידוע) טמפרטורת הבלמים מגיעה לשיאה כ-15 דקות אחרי שהופעלו. הצוות המתוחכם הזה יכול היה לשרוף את המטוס, לא פחות. גם במידה והיו משלימים את ההמראה, סיכוי טוב שהיו מקבלים אש בבית כן הנסע. רוצים לשרוף דלק בעזרת כוח מנוע? תסיעו. תבקשו מהמגדל לעמוד בנקודה שבה אין מאחוריכם אף אחד ותפתחו מנועים. בעמידה. 

לא בדקתי במסמכי החקירה מה הייתה התאוצה בהמראה. סביר להניח שהבלמים נתפסו כבר בהתחלה, כך שהתאוצה הייתה חלשה בהרבה מהצפוי. מחקרים הראו שהיכולת של אנשי צוות לזהות מצבים בהם המטוס לא מאיץ כראוי, נמוכה. 

  • Accident: United B39M at Denver on Sep 30th 2023, rejected takeoff due to engine fire
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס