ההולך סביב היום, כנראה לא יהיה לבד… 21.12.2023
מטוס מדגם B788, של חברת TUI, היה בדרכו מקנקון (מקסיקו) למנצ'סטר. עקב מזג אוויר קשה, שכלל רוחות ערות, שהיה צפוי ביעד ובאנגליה בכלל, הצוות לקח 15 דקות תוספת דלק. כאשר הגיעו ליעד, נאלצו להיכנס לריתוק, עקב הרוח החזקה שנשבה. במהלך הריתוק הצוות החליט לסטות לשדה משנה East Midlands, אולם השדה לא יכול היה לקבלם, עקב תפוסה מוגבלת. לפיכך החליטו לסטות לברמינגהם. הצוות ביצע גישה אחת והלך סביב, עקב גזירת רוח. הצוות הכריז MAYDAY FUEL, נכנס לגישה נוספת ונחת בשלום, עם כ-650 (30%) ק"ג דלק פחות מהרזרבה הסופית.
AAIB של בריטניה חקרו את התקרית ופרסמו את ממצאיהם. הסיבה המשוערת לתקרית הייתה רוחות ערות שיצרו תנאי מזג אוויר קשים מעל בריטניה. הצוות לקח 15 דקות דלק נוסף, למרות שהייתה לו אפשרות לקחת יותר. כאשר הצוות סטה לשדה המשנה השני, הוא נאלץ ללכת סביב עקב גזירת רוח. לאחד מכן צלע היציאה התארכה, עקב תנועות נוספות וכך הזדמנות לתת עדיפות למטוס זה לא באה לידי ביטוי.
נעשו פעולות בטיחותיות להבהרת תהליך הקביעה והפרסום של תפוסת שדות משנה ומתן עדיפות למטוסים שהכריזו חירום.
עד כאן עיקרי הדוח, בקישור המצורף ניתן (רצוי) לקרוא את הניתוחים שמאחורי הפסקה הקצרה הזו.
כמה הערות. כבר כתבתי לא פעם על תופעות הנחשבות System Wide, כלומר כאלה שמכסות אזורים נרחבים. כאשר יש סופות, או רוחות ערות, המתמשכות שעות, הסיכוי שיהיו תנאים שלא יאפשרו נחיתה ביעד, גובר. במצב כזה, אם נלך לשדה המשנה המוגדר לנו, כנראה שלא נהיה שם "בנים יחידים". רק תארו לעצמכם שיש מזג אוויר בהיתרו שלא מאפשר לנחות, כמה מטוסים יסטו לשדות המשנה שבסביבה, שגם להם יש תנועות משל עצמם. תפוסת שדות המשנה מוגבלת, אבל אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו. החוקרים רמזו שאולי אפשר היה לקחת עוד דלק. זה כמעט תמיד נכון שאפשר, אבל כפוף לשיקול דעת. אם מחליטים שיש סיכוי שלא ננחת ביעד, כדאי "לחתוך" מוקדם. הכרזת Minimum Fuel Advisory תרמוז לבקרה שאנחנו קצרים בדלק, אבל זה לא מחייב שתינתן לנו עדיפות, כי אולי יש עוד כמונו. MAYDAY FUEL זה הרבה יותר חזק אבל גם שם, יתכן שלא נהיה לבד. הכרזת חירום אולי תקצר לנו את התור, אבל לא תוסיף לנו גרם אחד של נפט. הרזרבה הסופית שמורה באמת למקרים הקיצוניים הללו. המטוס לא נופל מהשמיים כשיורדים מהכמות הזו, אם כי יש לתפעל את המטוס בזהירות. דווקא במצבים של קוצר דלק, רצוי לבוא לגישה מאורגנים היטב ולבצע One Shot ולא, חלילה, לזרז ולהגיע לא מאורגנים ואז להיכנס לדילמה אם ללכת סביב או לנחות מגישה לא מיוצבת.




