הרשם לרשימת הדיוור לציבור הרחב:



ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
ISRALPA
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
  • עמוד הבית
  • |
  • מבנה ומטרות האיגוד
  • |
  • מרכז השמה
  • |
  • חדשות ועדכונים
  • |
  • מן התקשורת
  • |
  • צור קשר
  • |
  • EN
    • Contact us
    • Links
    • Our Goals
    • Association Structure
    • IFALPA
  • |
נובמבר 3, 2024

שמירת כיוון בנחיתה, על מסלול רטוב ומוגבל, 20.10.2023

מטוס מדגם B738, של חברת Tui, נחת על מסלול 14 בשדה התעופה של Leeds. בסיום ריצת הנחיתה המטוס סטה שמאלה מהמסלול וירד לקרקע הרכה. למטוס נגרמו נזקים קלים לכני הנסע, ציר שמאלי של מנגנון היגוי הקרקע יצא מכלל שימוש. 

מזג האוויר היה סוער. הרוח הייתה מכיוון 070 (70 מעלות משמאל) בין 17 ל-32 קשר. הראות הייתה מוגבלת, עם עננות וגשם קל ירד.
הקברניט היה PF. הצוות ביצע חישוב ביצועים, לפי רוח מכיוון 060 וזה לא נכנס. הם ביקשו להיכנס לריתוק. בזמן זה הדיווח השתנה לכיוון 070, מה שאפשר נחיתה, עם בלמים במצב MAX, עם עודף של כמה עשרות מטרים. הם גם חישבו שהרוח עומדת במגבלות רוח הצד.
הגישה הייתה מיוצבת. לקראת שבירת הגלישה הקברניט ביצע De-Crab ויישר את המטוס אל הציר. המטוס נחת על הציר ובאזור ה-TDZ. הבלמים האוטומטיים החלו לפעול שנייה אחרי הנגיעה. הרברסרים הוצאו זמן קצר לאחר מכן. המטוס האט בקצב המתוכנן. בתחילה הקברניט הכניס רגל ימין (רוח משמאל) ומעט סטיק לרוח. אחרי מספר שניות הוציא את הרגל והמטוס החל לסטות. הוא הכניס אותה שוב, רק כדי לעצור את התנועה (אולם המטוס המשיך לסטות מהציר). במהירות 107 קשר הוא ניתק את הבלמים האוטומטיים. במשך 8 שניות לא נרשמה פעולת בלימה ממשית. במהירות 86 קשר הוא הוריד רברסרים. בכל העת הוא הכניס והוציא רגל ימין (לא השאיר את הרגל בפנים) והמטוס המשיך לסבסב ולסטות לשמאל. הצוות דיווח שהם שמעו רעשים והרגישו רעידות מכן הנסע הקדמי בעת שהקברניט הכניס רגל ימין ולכן הקברניט נמנע מלהשתמש בה במידה שנדרשה. למשך זמן קצר הקברניט בלם בצורה לא סימטרית (ימין יותר) ואף ניסה להשתמש בהיגוי קרקע, כאשר המטוס התקרב לשול. הקברניט השתמש בבלימה סימטרית מרבית, שלוש שניות לפני שהמטוס ירד מהמסלול, במהירות 55 קשר.
ועדת החקירה הגיעה למסקנה שהנחיתה הייתה במקום ובמהירות כנדרש והמטוס החל להאט בקצב המתאים. ניתוק הבלמים האוטומטיים מוקדם והכנסת הרברסרים גרמה לכך שהתאוטה לא הייתה עקבית. הועדה גם רשמה, במקום אחר בדוח, כי מדובר בחריגה מההנחיות באשר לאופן ביצוע בלימה, בספרות המטוס והחברה.
הסטייה שמאלה, שנבעה מהשפעת הרוח, דרשה הרבה יותר רגל ימין מכפי שבוצע בפועל. כמוכן ניתן היה להשתמש בבלימה לא סימטרית. אמנם היו רעשים ורעידות מכן הנסע הקדמי, בעת הכנסת רגל ימין, אולם לא היה בכך כדי למנוע שימוש בהיגוי הקרקע עד מלוא הטווח.
עד כאן עיקר הממצאים. על פי ממצאי הדוח ומסקנותיו, תפעול לא מיטבי של המטוס, על הקרקע, במישור האורכי (בלימה) ובמישור הרוחבי (שמירת כיוון) הם אלה שהביאו את המטוס לבוץ. באופן כללי, במסלולים רטובים ובפרט ברוחות צד, מומלץ מאד להשתמש באמצעי הבלימה האוטומטיים, עד מהירות הסעה. אף המטוס נוטה להיכנס אל הרוח, עקב השפעתה על מייצב הכיוון. הכנסת רגל נגדית חיונית, לעיתים עד מלא הטווח, כאשר פעולה של הכנסה והוצאה למצב ניטרלי אינה מומלצת, אלא הכנסה והותרת הרגל בפנים (כמובן שאפשר להתאים את המידה). במהירות גבוהה, מעל 60 קשר, הגה הכיוון הוא הדומיננטי. מתחת למהירות זו, היגוי הקרקע, באמצעות הדוושות. שימוש בטילר רק במהירות הסעה. בתרגום חופשי מה-FCTM פרק 6: לשמירת צור מסלול בתנאי רוח צולבת חזקה ומשבית, יש להשתמש בקומבינציה של הגה כיוון, בלימה לא סימטרית וגלגול לתוך הרוח כדי לשמור כנפיים מאוזנות. יש לשמור על תיקונים אלה עד מהירות הסעה.

  • Boeing_737-8K5_G-TAWD_12-24.pdf
« פוסט קודם
פוסט הבא »

תפריט ניווט


  • חדשות ועדכונים
  • מאמרים מקצועיים
  • עדכוני תעופה
  • תאונות אויריות
  • כנסים ואירועים
  • טייסים מספרים
  • מן התקשורת

חיפוש חופשי


חיפוש חופשי

אודותינו

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אויר בישראל הוקם כאגודה בשנת 1976. זהו איגוד עובדים מקצועי, החבר במעמד עצמאי באירגון ההסדרות החדשה, באגף לאיגוד מקצועי.

האיגוד הישראלי חבר בפדרצית הבינלאומית של איגודי הטייסים IFALPA, ופועל במישור הבינלאומי בנושאים רבים הקשורים לתעופה מסחרית.

צור קשר / contact us

האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
רחוב הבעש"ט 6, בניין המכון הגיאופיזי לישראל, אזור התעשייה הצפוני, לוד
טלפון: 08-9150694
פקס: 08-9150934
igud@isralpa.org.il

עקבו אחרינו

Facebook Instagram

כתבו אלינו

הצהרת נגישות

בניית אתרים | קידום אתרים | ניהול מוניטין | WebXp
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס