מועצת אירופה דוחפת להעלאת הסטנדרטים הסוציאליים בתחום התעופה
עיבוד ותרגום – אילן הייט
בהודעה לתקשורת שפורסמה ב-1 במרץ בבריסל פורסם כי מועצת אירופה (European Commission) הכינה דו"ח המגדיר סדרה של פעולות לביצוע, האמורות לחזק את התחום הסוציאלי של עובדי תעשיית התעופה. דו"ח חריג זה שופך אור על האתגרים וההזדמנויות הניצבים לפני צוותי-אוויר (טייסים ודיילים) באירופה. הוא אמור לשפר את אי-הבהירות החוקית של צוותי האוויר ולהאיר את מצב ההגנה עליהם, על פי חוקי האיחוד האירופי (EU). שמירה ואף עידוד של הסטנדרטים הסוציאליים נמצאים בעדיפות עליונה באסטרטגיה התעופתית של האיחוד האירופי.
הבסיס לפעילות ולהכנת הדו"ח זו הוא ה-European Pillar of Social Rights שאומץ ב-2017, שבכוונתו להבטיח שהסטנדרטיים הסוציאליים הקיימים יתאימו לשוק העבודה של המאה ה-21. בתחום התעופה ב-EU מועסקים באופן ישיר כ-2 מיליון איש ואשה ובאופן עקיף התעופה תומכת ב- 9.4 מיליון תפקידים, התורמים כל שנה כ- 110 מיליארד € (אירו) לכלכלת אירופה. מספר הטיסות היומי טיפס מ-10,000 ליום ב-1992 לכ- 25,000 ב-2017.
נציבת התחבורה של האיחוד, ויולטה בולק (Violeta Bulc) אמרה כי "הדו"ח הזה, המתמקד בפעילות מוגדרת לשמירה ושיפור המצב בתחום התעופה, בא לאחר שהפרלמנט האירופי, המדינות החברות, תעשיית התעופה ופעילים חברתיים קראו לוועדה להתמודד עם האתגרים שצוותי האוויר באירופה נתקלים בהם".
נציב התעסוקה, היבטים חברתיים, כישורים וניידות עובדים של האיחוד, מריאן תיסן (Marianne Thyssen) אמרה כי "ההחלטה והיישום של חוקי ההעסקה והבטחון התעסוקתי לצוותי האוויר אינם ענין קל. יש חוקים אירופאים בדבר העסקה הוגנת ובטחון תעסוקתי, ושוק התעופה אינה ג'ונגל. יש כללים המגנים על העובדים ועל יחס הוגן אליהם. האיחוד מחויב לשפר את כללי הבטחון התעסוקתי ואף ליישמו בכוח, ברמת המדינות".
הצעדים שמציע הדו"ח הם:
- להקים וועדת "אד-הוק" של מומחים מתחומי התעופה ויחסי העבודה שייעצו לנציבות ולמדינות החברות איך ניתן להפוך את חוקי העבודה וההעסקה למחייבים.
- לבדוק דרכים לטיפול בהעסקה לא חוקית בתחום התעופה, עם דגש על "העסקה עצמית" של צוותי אוויר ועל תיאום חוצה גבולות של הרת"א המוסמכים בעניין זה.
- לוודא כי מנהלי בטיחות הטיסה בחברות התעופה מתייחסים לצורות העסקה שונות ולתנאי עבודה שונים של צוותים, כולל אלה המועסקים דרך סוכני-משנה או אלה הפועלים ב"העסקה עצמית".
- לארגן מפגש של בכירים בתחום לבדיקה של התקדמות בתחום התנאים הסוציאליים של הצוותים מאז 2015 ולזהות דרכים אפשריות להמשך.
- לשתף גישות למשיכתן למקצוע ולהמשך העסקה של נשים בצוותי האוויר, תוך העזרות במוסדות ה-EU.
- להמשיך לעודד סטנדרטים גבוהים של חוקי עבודה ותנאים סוציאליים לתעופה הבינלאומית, על ידי תוספת תקנות להסכמי התעופה של מדינות ה-EU עם מדינות אחרות.
להתפתחויות האחרונות בתחום התעופה, הכוללת תחרות מוגברת, אוטומציה ודיגיטליזציה יש גם השפעה רבה על העסקת צוותי האוויר – במיוחד דרך פיתוח צורות העסקה שונות (atypical forms of employment). אלה הביאו לחוסר בטחון חוקי ולפגיעה ב"חוקי המשחק" בחברות התעופה: למשל, העסקת צוותים דרך מתווכים גורמת לטייסים לקשיים לזהות מיהו המעסיק שלהם וליישם את התקנות הרלוונטיות. יש כרגע תהליכי חקיקה מרובים ב-EU, האמורים להגן על העובדים. כאמור, נציבות ה-EU יצרה אפילו רשות מיוחדת: ה- European Labour Authority, שאמורה לפקח על יישום תקנות ההעסקה בדרך הוגנת, פשוטה ויעילה.