חברת התעופה התאילנדית Thai Airways לא מאפשרת ישיבה במחלקת העסקים במטוסי ה- 787-900 “Dreamliner” החדשים שלה לנוסעים שמנים (Obese) ולהורים עם תינוקות.
התקנה החדשה פורסמה השבוע על ידי מחלקת הבטחון והסטנדרטים של החברה. חברת Thai Airways קבלה לאחרונה שני מטוסי 787-900 חדשים. במחלקת העסקים של המטוסים האלה (הקרויה בשם Royal Silk ), המעוצבת בתצורה של 1-2-1, מורכבים מושבי Zodiac Cirrus חדשים. מושבים אלה הופכים למיטה מלאה ומאפשרים פרטיות וגישה ישירה למעבר.
בהתאם לדרישות ה-FAA, הותקנו בכסאות כריות אוויר וחגורות בטיחות שאינן מאפשרות סגירה סביב נוסע, שהיקף מתניו מ- "56 אינץ' (כ- 142.2 ס"מ) ומעלה. תקנה זו תמנע ישיבה גם מהורים לילדים קטנים, האמורים להיות קשורים בחיק הוריהם. שני סוגי הנוסעים האלה יורדו למחלקת התיירים.
מטוסי ה-787-900 נרכשו כדי להביא טכנולוגיות חדשות ומקודמות, יחד עם נוחות לנוסעים, בקווים ארוכי הטווח (תאילנד-ארה"ב). לחברת Thai Airways יש גם מטוסי 787-800, קטנים יותר (וגם מטוסי Airbus 350) המשמשים בקווים לאירופה.
אין זו הפעם הראשונה שחברות תעופה "מסמנות" נוסעים כבדי משקל. הראשונה הייתה חברת Samoa Air שכבר ב- 2013 מכרה כרטיסים על פי משקל הנוסע: 50 סנט על כל קילוגרם, גם של הנוסע וגם של מטען היד שלו. ידוע כי שעור ההשמנה (Obesity) בסמואה הוא הגבוה בעולם: שלשה רבעים מהאוכלוסיה של האי נמצאים בקטגוריה הזו.
הצטרפה לרעיון גם חברת Hawaiian Airlines, בטיסותיה מסמואה שבהן לא אפשרה לנוסעים שמנים לבחור מושבים, אלא שקלה אותם והושיבה בהתאם לשיקולי Weight & Balance. הדבר נעשה לאחר שתצרוכת הדלק בטיסות האלה היו גבוהות בהרבה מהחישובים והסתבר שהמטוס כבד יותר! (הנוהל בוטל לאחרונה, עם החלפת מטוסי ה-767 בנתיב הזה במטוסי "אירבוס" 350).
בסוף שנת 2017 התחילה חברת Finnair האירופית לשקול את נוסעיה, מחשש פן המשקלים הסטנדרטים, כפי שנקבעו לפני שנים על ידי אירגון הבטיחות האירופי (EASA), אינם מדוייקים. (ראה ידיעה אחרת על כך באתר האיגוד)
תרגום ועיבוד – אילן הייט