חברת "אירבוס" פועלת לטיפול באיכות הדרכת הטיסה
Aviation Week Thierry Dubois
26 במרץ 2019
תרגום: אילן הייט
חברת "אירבוס" הכינה תוכנית הדרכה לאימון ראשוני לטייסים ומתכוונת ליישם אותה ברשת בינלאומית של בתי-ספר לטיסה הפועלים ביחד עם יצרנית המטוסים. התכנית באה בעקבות דאגתה של החברה לכך שקיימת רמה לא אחידה של אימוני טייסים במדינות שונות. "אירבוס" מעוניינת בהשגת סטנדרטיזציה באימון הראשוני, באישורן של הרת"א המקומיות.
חברות התעופה ברחבי העולם חשות בחוסר בטייסים, הנובע גם מפרישת טייסים וגם מעלייה בכמות התנועה האווירית. עד עתה הייתה התמקדות האתגר הכמותי: בתי ספר לטייס וארגונים הדוחפים לקריירה תעופתית ניסו להגדיל את כמות הטייסים, תוך התמודדות עם בעיות של חוסר במדריכים ובמימון ההכשרות. "אירבוס" צופה צורך בכ- 540,000 טייסים ב-20 שנה הקרובות, מהם 97,000 באירופה.
מעבר למספרים, צצה גם בעייה של איכות. לדברי מנהל הדרכת הטיסה הראשי של ,אירבוס", ז'אן-מישל ביגאר (Jean-Michel Bigarre): "מלבד החוסר בטייסים יש גם איכויות משתנות של ההדרכה, במדינות שונות בעולם.".
לדבריו, אין אחידות בתקנות ההדרכה של הרשויות במדינות. מומחי הבטיחות של "אירבוס" גילו "דברים מוזרים" בארצות עולם-שלישי שבהן התעופה מתפתחת בקצב מהיר: הסמכות טייסים מהירות בצורה חשודה וזיופים ברישום שעות הטיסה. ההתמודדות עם התופעה מכריחה את חברות התעופה, בעיקר אלה באסיה, להמשיך את ההדרכה גם אצלן. לדוגמה, פורסם שם לאחרונה סרט-וידאו המסביר בפשטות איך מתפעלים מטוס בתוך עננות ערמתית פעילה.
לדברי ביגאר, תעשיית התעופה אינה יכולה לקבל פערים שכאלה ברמה. על היצרן מוטל לא רק לספק מטוסים, אלא גם להשגיח כי הם מתופעלים ביעילות ובבטיחות. חברת "אירבוס" כבר פרסמה “Flight training reference” הממליץ על "הרמוניזציה עולמית" של אימוני הטיסה. הוא מגדיר את הדרישות להשגת Type rating. על החניכים להשלים מטלות מוגדרות בכל שלב של אימוניהם, החל מהאימון הראשוני ועד השגת ה- Type rating. אם המטלה לא הושגה, החניך אינו יכול לעבור לשלב הבא.
חברת "אירבוס" מאמצת גישה של "הובלה על ידי הדגמה". הרשויות המקומית (רת"א) של כל מדינה הן הסמכות האחראית על תקנות ההדרכה. "אירבוס" מצפה שהדוגמה שהיא נותנת והסטנדרד שהיא מביאה "ירימו את הרף" ויעודדו את הרשויות ואת בתי הספר לטיסה לאמצם.
האימון הראשוני (ab initio) מבוסס על הוכחת יכולת ועל פיתוח כישורי טיסה טכניים והתנהגותיים. "אנו בודקים את יכולת חניך הטייס להבין תרגיל טיסתי בסביבה מבצעית" אומר ביגאר. חניך שעבר את מבחן האימון הראשוני עומד בדרישות ה- Flight training reference המתועד של "אירבוס".
שני בתי ספר לטיס התחילו לפעול על פי גישה זו. האחד במקסיקו (Escuela de Aviacion Mexico) והשני בצרפת (Airbus Flight Academy Europe). תהליך המיון של מועמדים בוחר כאלה המדגימים יכולת לרכוש את המיומנויות להפוך לטייסים "מוכנים מבצעית" (“operationally ready”) במסגרת הזמן המוקצב. המחיר של הקורס לא הוגדר, אך הוא יהיה בהתאם למקובל באותה מדינה.
בשנת 2020 צפוי כי עוד 3-5 בתי ספר לטייס יתווספו לתכנית, כשכל אחד מהם יאמן בין 100-200 טייסים בשנה. (הקורס כולו אמור להמשך 18 חדשים). סוכנות הטיס האירופית EASA רשיינה את התוכנית, הכוללת 750 שעות של בית ספר קרקע ו- 200 שעות טיסה. בגלל פערים בין תהליכי רישוי ושעות הטיסה הנדרשות במדינות השונות, "אירבוס" מוסיפה קורסי גישור. המועמדים אמורים להיות בני 18 שנים ומעלה, בעלי השכלה תיכונית.
המטוסים במשמשים להדרכה בצרפת הם מדגם Cirrus SR20/22 חד מנועיים וכן Diamond DA42-VI דו מנועי, שיש לו גם סימולטור. במקסיקו ההדרכה היא ב- 152/172 Cessna וב- Diamond DA40וב- DA42.
עיבוד ותרגום – אילן הייט