GAPPRI
בסוף שנת 2023 התפרסמה תוכנית גלובלית למניעת חדירה למסלולים:
Global Action Plan For The Prevention Of Runway Incursions.
התוכנית הוכנה בשיתוף פעולה בין ICAO, Eurocontrol ו-Flight Safety Foundation ותרמו להכנתה אין ספור מומחים, מכל תחומי ורשויות התעופה.
התוכנית כוללת המלצות לגופים הבאים:
· מפעילי שדות תעופה
· ספקי שירותי נווט
· מפעילי מטוסים (חברות תעופה)
· יצרנים
· מדינות ורשויות תעופה
· המלצות למחקר ופיתוח למדינות, ארגונים בינלאומיים והתעשייה בכללותה
למפעילים יש בסך הכול 31 המלצות, בתחומי ניהול סיכונים ואימון, מבצעי קרקע (של צוותי אוויר), ניהול עומסים וניטור, תפעול באזור המסלולים, גישה ונחיתה. כרגיל, גם אם החברה נוקטת בכל האמצעים, המבחן הוא בביצוע, של כל אחד מאיתנו.
השנה אירעו שתי תאונות בקטגוריית Runway Incursion. התאונה הראשונה אירעה ב-2.1.2024, כאשר מטוס מדגם DHC-8, של משמר החופים היפני, עלה, בלא אישור, על המסלול בטוקיו, כאשר מטוס נוסעים A350 נחת. שני המטוסים נמחו. בתאונה נהרגו 5 בני אדם, כולם ממשמר החופים. תאונה שניה אירעה ב-7.1.2024, בשדה התעופה Carson City בארה"ב ובה נמחו שני מטוסים קלים. איש לא נפגע. יש יותר מדי אירועי חדירות למסלולים, למרבה המזל רובם מסתיימים ללא תאונה, אבל זה רק מזל.