EMAS
מה זה (ולמה חשוב לדעת)? Engineered Materials Arresting System
משטח עשוי בטון רך, אחרי סוף מסלול, המסוגל לספוג אנרגיה של מטוס, בריצת נחיתה, לעצור אותו, עם נזק מינימלי.
EMAS מותקן במספר הולך וגדל של מסלולים בעולם (כ- 120), אם כי רחוק מאד מהמספר הרצוי ולא בהכרח על מסלולים בהם יש סיכון מוגבר לבעיות עצירה.
אין אזכור לקיום EMAS על דפיות הגישה, אבל על דפית המסלול יש גם יש. לעיתים זה "נבלע" בתוך ים של פרטים. קחו לדוגמה את מסלול 32L במדריד. מדובר במסלול ארוך למדי, כמעט 4 קילומטר, אולם הסף המרוחק שלו מקטין את מרחק הנחיתה עד כדי 3,060 מטר. גם זה לא מעט, אבל משום מה החליטו להתקין שם EMAS.
המודעות להימצאות EMAS חשובה. חריגה מסוף מסלול לעולם לא מתוכננת. במידה וזה קורה, ובמהלך ריצת הנחיתה משתבשת הבלימה, ישנם מצבים בהם צוות יחשוב שאולי מוטב לרדת מהמסלול הצידה ולא ישר לפנים. זו לרוב טעות, שכן הרבה יותר נכון לבלום את המטוס ישר קדימה, מאשר לנסות לתמרן אותו הצידה (אלא אם יש מכשול משמעותי בסוף המסלול, לרוב אין). במסלולים עם EMAS, מומלץ להמשיך ישר קדימה, אל מרכזו. הוא כבר יעצור את המטוס.
אחת התאונות הזכורות, מקטגוריית Runway Excursion, אירעה ב-Burbank, קליפורניה. מטוס 737 של חברת Southwest, גמר מסלול, ירד לכיוון הרחוב שמחוץ לשדה ואל תחנת הדלק הסמוכה ונמחה. מספר שנים אחר כך, מטוס דומה, של אותה החברה, גם כן גמר מסלול באותו שדה, אבל הפעם נעצר על ה-EMAS, ללא נזק.
מצורף סרטון ומאמר של Skybrary בנושא.